Permís per Punts
Tota la informació des del teu navegador

Selecciona el teu idioma CASTELLÀCASTELLÀCATALÀCATALÀ
  • Ets a:Inici
  • Recerca de cursos
  • El 43% dels conductors incompleix habitualment els límits de velocitat i més d'un milió confessa haver circulat a més de 200 km/h

El 43% dels conductors incompleix habitualment els límits de velocitat i més d'un milió confessa haver circulat a més de 200 km/h

Comparteix a la teva xarxa social preferida:
  • La velocitat continua sent un gran problema per a la seguretat viària: el 43% dels conductors reconeixen que sobrepassen habitualment els límits de velocitat. A més, un milió d'automobilistes confessa que ha arribat a circular per sobre dels 200 km/h en via interurbana i 2,4 milions més que ho han fet a més de 100 km/ha ciutat.
  • A l'última dècada, s'han produït més de 100.000 sinistres i 150.000 víctimes (ferits i morts) en accidents amb infraccions de velocitat. A més, 1 de cada 4 morts a la carretera van morir en accidents de trànsit per excés de velocitat.
Preocupa l'“efecte eufòria” a l'actual Operació Sortida, la primera sense restriccions en dos anys, ja que l'excés de velocitat multiplica per 7 el risc que el conductor mori en cas d'accident.

La recomanació de l'ONU de baixar la velocitat en 20 km/h en vies interurbanes salvaria 659 vides a l'any a Espanya, cosa que equivaldria a reduir un 70% el nombre de víctimes mortals en aquestes carreteres.

Els conductors segueixen sense conèixer les normes: a Espanya, només el 6% dels conductors coneixen els límits de velocitat per als cotxes i les motos.

El perfil del conductor accidentat per excés de velocitat: home jove (d'entre 18-34 anys), que sol accidentar-se en moments de lleure o vacances, que tendeix a fer servir menys el cinturó de seguretat o el casc i que condueix un vehicle antic.

Els límits de velocitat continuen dividint l'opinió pública, ja que 2 de cada 5 conductors optaria per elevar els límits en autopistes i autovies per ser “poc realistes” i un altre milió els trauria directament.

Permetre a un menor conduir per sobre dels 160km/h mentre el seu pare grava la imprudència, sobrepassar els 220km/h en autopista o fer un avançament en un revolt a gran velocitat són només alguns dels casos més cridaners de temeritats reals al volant per excés de velocitat. Però no són els únics.

La realitat és que la velocitat continua sent un gran problema per a la seguretat viària a Espanya, ja que el 43% dels conductors reconeix que incompleix habitualment els límits, una tendència que cada cop va a més. A més, una part important dels automobilistes encara no han bandejat els comportaments temeraris quan es posen al volant. De fet, més d'1 milió d'espanyols confessa que ha arribat a circular per sobre dels 200 km/h en via interurbana i 2,4 milions més que ho han fet a més de 100 km/ha la ciutat. O dit altrament: al voltant de 3,5 milions d'espanyols podrien haver comès un delicte contra la seguretat en el trànsit sense saber-ho.

Aquests comportaments tenen una conseqüència alarmant: a l'última dècada es van registrar a Espanya més de 100.000 sinistres per imprudències relacionades amb la velocitat que van causar més de 150.000 víctimes (ferits i morts) i gairebé 4.500 morts. A més, 1 de cada 4 morts a la carretera van morir per un excés de velocitat, una conducta molt perillosa que multiplica per set el risc de morir com a conductor en cas d'accident.

Aquestes són algunes de les conclusions de l'estudi “Velocitat, la xacra silenciosa. L'excés de velocitat en els accidents mortals a Espanya (2011-2020)”, elaborat per la Fundació Línia Directa en col·laboració amb l'Institut de Trànsit i Seguretat Viària de la Universitat de València (INTRAS). L'informe posa el focus en la velocitat com un dels factors més habituals i letals als accidents de trànsit, per advertir sobre els seus riscos i efectes i conscienciar la societat espanyola de la gravetat de determinats comportaments.

Segons paraules de Mar Garre, Directora General de la Fundació Línia Directa “les infraccions de velocitat constitueixen una pràctica molt estesa i de gran risc que, cada any, es cobra la vida de centenars de persones a les nostres carreteres. Per això, hem de ser especialment prudents de cara a la imminent Operació Sortida per evitar un “efecte eufòria” al primer estiu sense restriccions des del 2019”.

Es podrien salvar més de 650 vides cada any a Espanya.


L'ONU, per tal de reduir al 50% el nombre d'accidents el 2030, recomana baixar els límits de velocitat en 20 km/h en vies interurbanes. En aquest sentit, la Fundació Línia Directa i l'Institut de Trànsit i Seguretat Viària han calculat quantes vides salvaria la mesura, utilitzant el model de potència de Nilsson, un sistema de càlcul molt rigorós i especialment eficient en entorns interurbans. Per això, s'han tingut en compte les dades oficials de la DGT, els accidents produïts per no respectar els límits i el caràcter agreujant de la velocitat en tota mena d'accidents.

La conclusió és molt interessant, ja que baixar els límits de velocitat 20 km/h respecte als actuals reduiria un 70% el nombre de morts en vies interurbanes, cosa que equivaldria a salvar 659 vides a l'any a Espanya. Tot i això, la idea d'endurir les normes en aquest àmbit continua dividint l'opinió públicaja que no tots els automobilistes hi estan a favor. Segons l'estudi, 2 de cada 5 conductors optaria per elevar els límits a autopistes i autovies perquè els actuals són “poc realistes” i més d'1 milió els trauria directament.

Pel que fa a la radiografia de l'accident causat per velocitat, cal diferenciar els ocorreguts a la carretera i els succeïts a ciutat. En vies interurbanes es produeixen principalment per sortida de via per la dreta, el darrer trimestre de l'any i el cap de setmana. Pel que fa als ocorreguts en vies urbanes, solen succeir més al gener i es produeixen majoritàriament accidents frontolaterals, per abast i atropellaments. A més, destaca especialment l?antiguitat del vehicle accidentat, superior a la mitjana espanyola.

El perfil del conductor accidentat sol ser un home jove (d'entre 18-34 anys), que es troba de vacances o en el temps d'oci i que fa servir menys el casc o el cinturó de seguretat.

Què opinen els espanyols?

La Fundació Línia Directa també ha volgut conèixer la percepció dels espanyols sobre la normativa de velocitat i els seus hàbits al volant mitjançant una enquesta realitzada a 1.700 persones de tota la geografia nacional. Una de les conclusions més cridaneres és que només el 6% dels conductors coneix els límits de velocitat per a turismes i motos i només l'1% sap el de tota mena de vehicles.

Pel que fa a la proporció de conductors que superen els límits de velocitat, l'estudi de la Fundació Línia Directa conclou que el 43% dels conductors circulen habitualment per sobre dels límits i el 7% dels espanyols infringeixen gairebé sempre les normes en aquest àmbit. Les comunitats amb més infractors són Castella-la Manxa, La Rioja i Aragó. Al costat contrari, se situen Canàries, Regió de Múrcia i Balears.

Pel que fa a les sancions, el 70% de conductors no creu que la finalitat de les multes sigui exclusivament la seguretat viària, mentre que 1,7 milions està a favor de despenalitzar els límits de velocitat. A més, el 36% dóna suport a la idea de situar els radars exclusivament als Trams de Concentració d'Accidents (TCA) o en punts perillosos.

Fitxa metodològica
L'estudi s'ha elaborat en col·laboració amb l'Institut de Trànsit i Seguretat Viària de la Universitat de València (INTRAS). Per a l'anàlisi d'accidentalitat, s'han utilitzat les dades de la base de dades ARENA de la DGT (2011-2020) d'accidentalitat, mortalitat i lesivitat amb infraccions de velocitat. Per a la projecció d'accidentalitat s'ha aplicat el model de potència de Nilsson a vies interurbanes en un escenari de disminució de 20 km/h i 10 km/h. El Risc Relatiu del conductor s'ha calculat com a freqüència de l'efecte en el grup d'exposats (conductors implicats en accidents mortals i conductors morts) en relació amb els de no exposats (conductors implicats en accidents no mortals i conductors no morts). Fins al 2015 s'ha utilitzat la variable “presumpta infracció de velocitat” ia partir del 2016 s'ha utilitzat tota la informació sobre velocitat disponible al nou sistema de registre “presumpta infracció de velocitat”, “factor concurrent velocitat” i “influència de la infracció de velocitat a l'accident”. L'elaboració de l'enquesta s'ha fet en col·laboració amb la consultora MDK. Inclouen 1.700 entrevistes amb quotes per gènere, edat i comunitat autònoma, amb un error mostral de +/- 2,37% ~ 3,1% per a la mostra aproporcional amb un nivell de confiança del 95%. El treball de camp es va fer del 8 al 10 de juny del 2022.
 
Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Cercador ràpid

Localitza el curs que millor s'adapti a les teves necessitats filtrant per centre, tipus de curs o data d'inici.
Per centre:Llistar els centres que imparteixen cursos de punts
Per tipus de curs:
Per data de curs:

La UTE FAC-CNAE està formada per la Federació d'Autoescoles de Catalunya juntament amb la Confederació Nacional d'Autoescoles.
UTE FAC-CNAE
C/ Mineria, 62-64, baixos
08038 Barcelona
Tel. 900 10 20 88
permisperpunts@recuperapunts.cat