Silenci ! H16 elèctric
dilluns, 13 / febrer / 2017
Comparteix a la teva xarxa social preferida: La línia entre Fòrum i Zona Franca estrena els dos primers busos elèctrics articulats d'Espanya recarregables en ruta.
La línia H16, entre Fòrum i Zona Franca, acaba de penjar-se la medalla de ser la primera que integra en el seu parc mòbil els dos primers busos articulats de 18 metres 100% elèctrics i recarregables en ruta. El sistema, que ha estat en proves uns mesos, ja transporta passatgers des de fa uns dies.
"Aquests busos van amb un sistema de càrrega d'oportunitat. Les bateries s'omplen en els extrems de la línia, durant el temps de descans dels conductors, amb la qual cosa no es perd temps", explica Josep Maria Armengol, director d'enginyeria de bus de TMB. El bus s'atura sota el pilar de recàrrega, aixeca un braç mecànic instal·lat al sostre (el pantògraf) i es connecta a l'estació elèctrica.
Entre cinc i vuit minuts per omplir la bateria al 80% i seguir la ruta. A la nit, aquests autobusos es connecten a un altre tipus de carregador convencional per recarregar-se, ja més lentament, fins al 100%. Per ara, l'únic carregador, instal·lat per Endesay pioner a Espanya, està a l'extrem de línia de la Zona Franca, al carrer de Cisell, però TMB planeja construir un altre en l'extrem Fòrum properament.
SOROLL ARTIFICIAL
Aquests busos elèctrics s'han reduït a zero les emissions locals i son extremadament silenciosos. El soroll del motor desapareix i l'únic que se sent és el so de les rodes a l'asfalt. De fet, aquests dos H16 recarregables són tan silenciosos que incorporen un sò artificial que s'activa quan l'autobús circula a menys de 10 quilòmetres per hora, és a dir, quan s'acosta a les parades o quan es posa en marxa després d'agafar passatge. L'objectiu és que els vianants s'adonin que el bus està a prop i evitar accidents.
La iniciativa d'aquests dos busos forma part del projecte ZeEUS de la Unió Europea que pretén fomentar l'ús de vehicles elèctrics en diverses ciutats d'Europa. A curt termini TMB té previst incorporar set autobusos més amb aquest sistema de càrrega perquè, a mig termini, els 20 cotxes que integren la línia H16 siguin tots elèctrics.
La flota de TMB està formada per 1.060 vehicles. El dièsel de baixes emissions o amb filtres anticontaminants segueix sent majoritari (449 unitats), seguit dels de gas natural comprimit (398), i els híbrids (126). Ricard Riol, president de l'associació Promoció del Transport Públic (PTP), celebra l'aposta de l'empresa per les actuacions elèctrics però demana "no criminalitzar el dièsel" i recorda que la contaminació a Barcelona cal atribuir a la moto i al cotxe, i no al transport públic. Considera que el bus elèctric és una bona notícia però també reclama prudència: "Encara hi ha dubtes sobre la fiabilitat. De moment és una realitat en proves, no palpable".
el PERIODICO
Comparteix a la teva xarxa social preferida: