Si el cotxe autònom vol triomfar, primer s'haurà d'entendre amb els vianants
dijous, 1 / desembre / 2016
Comparteix a la teva xarxa social preferida: Moltes són les cartes que Nissan va posar sobre la taula en la jornada Nissan Futures, celebrada a Barcelona el passat dimecres.
Els grans responsables al projecte de Mobilitat Intel·ligent de Nissan van oferir les claus d'un futur en què el cotxe elèctric, autònom i connectat causarà tota una revolució industrial i social.
L'empresa prepara l'arribada del Qashqai autònom per 2017, però el repte no és només tecnològic, sinó social. Com canviarà la societat el cotxe autònom en el futur? És una pregunta a la qual Nissan està tractant de donar respostes des de camps tan singulars com l'antropologia.
Paul Wilcox, president de Nissan Europe, obria l'esdeveniment parlant de la Mobilitat Intel·ligent de Nissan, un ambiciós projecte empresarial que té com a objectiu aconseguir zero emissions i zero víctimes a les carreteres.
En aquest projecte intervenen tres grans protagonistes: els sistemes autònoms de conducció, el futur del cotxe elèctric, i la integració dels diferents productes per abastar tot tipus d'escenaris.
Els avenços que Nissan va voler compartir en aquestes jornades anaven per tant més enllà de la tecnologia que permet que un cotxe autònom compleixi amb les exigències tècniques i vials: van des del cicle de producció i la reutilització de les bateries per a ús residencial fins al paper de aquest cotxe autònom i connectat a la nostra societat.
Ensenyant als cotxes com es comporten els humans
Com dèiem, el cotxe autònom no només és un repte tecnològic, sinó també social. La Dra. Melissa Cefkin és una antropòloga que al costat d'un equip d'investigadors a Nissan està tractant d'avaluar el comportament dels éssers humans davant el cotxe autònom.
Sabem com comportar-nos amb el trànsit actual, però què passarà quan siguin els cotxes autònoms els que transitin per carrers de la nostra ciutat? ¿Creuarem, o no creuarem? Com serà la interacció amb aquests vehicles?
Les noves funcions, afirmava la doctora Cefkin, fan necessaris cotxes "en harmonia" amb la societat, mesures que permetin mantenir el flux del trànsit i que inspirin confiança, a més d'adaptar-se a tot tipus de cultures de conducció: el cotxe autònom haurà comportar-se de manera diferent a l'Iran que a Palo Alto o a Madrid.

"Necessitem canviar els nostres hàbits", destacava aquesta investigadora. En aquests estudis analitzen patrons de comportament del vianant davant els conductors tradicionals, i a partir d'ahíidentifican aquest llenguatge gairebé invisible que existeix i que tots parlem sense adonar-nos.
Hi ha unes normes acceptades i una comunicació especial: el tradicional "passa tu, no, passa tu, no no, passa tu" que funciona de forma gairebé implícita actualment s'ha de traslladar a aquest futur en el qual el cotxe autònom haurà de integrar-se en la societat.
Una de les possibles solucions al problema per dotar aquests cotxes de nous mecanismes de comunicació amb els vianants són els "indicadors d'intenció", que es basen en l'ús d'una sèrie de colors que poden revelar aquesta intenció del cotxe autònom (vull creuar carrer, o girar a esquerra o dreta).

Hi ha altres opcions com el "Message display", una pantalla que revela amb text i missatges com aquest "No, passa tu" del qual parlàvem. No són solucions completes ni perfectes (també s'està investigant en el camp dels avisos mitjançant àudio), però són un pas més en aquest estudi d'interacció amb el cotxe autònom.
En aquesta interacció hi ha altres grans reptes, com el de portar aquesta interacció de forma efectiva no al vianant, sinó a l'usuari de bicicletes, el comportament és molt canviant, perquè es poden comportar com a vianants o com a vehicles segons la situació.
Impacte econòmic i social del cotxe autònom
Nissan Europa va revelar en aquestes jornades els resultats de l'estudi "Alliberar la carretera: modelar el futur dels vehicles autònoms" que va ser realitzat per l'organització independent Policy Network.

L'informe destaca els passos clau que han de donar els governs i òrgans reguladors per superar els reptes tecnològics i socials de la conducció autònoma. Centrat a Alemanya, Espanya i el Regne Unit, l'informe subratlla característiques fonamentals del debat polític entorn dels vehicles autònoms i avalua la probable repercussió econòmica per a la regió en el seu conjunt.
El nou anàlisi econòmica independent mostra que els vehicles autònoms suposaran, al principi, un increment del 0,15% de la taxa de creixement anual europea en les pròximes dècades. Com a resultat, el producte interior brut europeu (l'Europa dels 28) serà, un 5,3% més elevat en l'any 2050 que en l'actualitat. Els vehicles autònoms hauran aportat fins a aquesta data un total de 17 bilions d'euros al PIB.

Un dels problemes d'aquesta integració del cotxe autònom en la societat era la dificultat d'adaptar la regulació a aquest nou mercat.
Com assenyalaven els responsables de l'estudi, "els reguladors sempre van darrere de la tecnologia", cosa que complica el procés de transició.
Es parlava també de l'impacte econòmic en el mercat laboral, i de com al percentatge de llocs de treball directes relacionats amb la indústria automobilística (5% segons l'estudi) se li suma el de llocs de treball indirectes (un altre 5%). Aquests últims s'adaptaran a la nova situació, mentre que segons els responsables de l'estudi de es 5% directe el 3% aconseguirà reubicar.
En les conclusions aquests investigadors afirmaven que l'impacte econòmic i social serà enormement positiu i que "com en altres revolucions tecnològiques, el que veurem és un augment de la productivitat".
A aquest informe es va sumar una enquesta de Nissan Europa en què van participar 6.000 adults de sis països europeus per avaluar l'impacte del fenomen en la societat. El 52% dels enquestats afirmava que la major repercussió positiva en la societat seria la reducció dels accidents, mentre que en beneficis per a la salut el 56% dels enquestats van valorar especialment el menor nombre d'accidents en cotxe i, curiosament, un menor nivell d'estrès.
Quatre de cada cinc enquestats confirmaven fer altres coses mentre condueixen, de manera que un dels avantatges era poder fer alguna cosa més de conduir quan es va en el cotxe: el 50% dels enquestats destacaven aquest factor. La intenció de compra era també bon indicatiu de l'acceptació del mercat. Un 23% de les persones que tenien planejat comprar un cotxe d'aquí a cinc anys o més es plantejaria comprar un cotxe autònom.
Més informació aquí
font Xataka
Comparteix a la teva xarxa social preferida: