El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha explicat avui en declaracions en un control dels Mossos d’Esquadra de la campanya intensiva d’aquesta setmana per prevenir la sinistralitat de les motocicletes, que el nombre de motoristes morts en accidents a la xarxa viària interurbana de Catalunya ha registrat un repunt aquest 2023.
Enguany han mort fins al 19 de juliol un total de 29 motoristes a les carreteres catalanes, 6 més que els registrats a la mateixa data de l’any passat i 2 més que el 2019. En aquest sentit, Lamiel ha destacat que 1 de cada 3 víctimes mortals d’enguany a les carreteres catalanes és motorista i que especialment preocupen les demarcacions de Barcelona en què el 44% dels morts són motoristes (15 de 34 morts), i Girona en què els motoristes morts són el 61% de les víctimes mortals (8 de 13 morts).Lamiel fa un toc d’atenció i una crida a la “responsabilitat compartida” dels conductors.
En un context general de reducció de la sinistralitat mortal aquest 2023, el director de l’SCT ha remarcat que els motoristes registren un augment de les víctimes mortals i “és un col·lectiu que ens preocupa perquè no aconseguim contenir-ne la sinistralitat, sobretot aquests darrers mesos”. D’altra banda, en el conjunt de les víctimes amb motocicleta en zona interurbana n’hi ha menys (1.196 enguany i 1.264 el 2022), però hi ha més motoristes ferits greus (154 enguany i 139 el 2022) i també més morts que l’any passat.
Per mesos, convé destacar que a partir del mes de maig d’enguany, els motoristes morts han representat cada mes, el 50% aproximadament de les víctimes mortals registrades. Aquest mes de juliol, dels 11 morts per accident de trànsit, 5 han estat motoristes. Per tipologia d’accident, en l’indicador conjunt de motoristes morts i ferits greus convé destacar un augment de les col·lisions laterals, de 28 el 2022 a 53 enguany i també s’han crescut els encalços (24 el 2022, 29 el 2023).
El perfil del motorista accidentat seria un home de mitjana edat. En aquest sentit, de les 29 víctimes mortals motoristes aquest 2023, 5 són dones i 24 homes, tots conductors. Entre les 5 dones finades, 2 són conductores i 3 passatgeres. En els ferits greus, es manté aquesta proporció: 134 homes (120 conductors) i 20 dones (12 conductores). Pel que fa a l’edat, la franja amb més motoristes morts és la de 45 a 54 anys, amb 10 motoristes morts i és també el tram d’edat que concentra més motoristes ferits greus, un total de 48. Per edat també destaca l’increment de morts en els joves, amb 4 motoristes morts entre 15 i 25 anys i també en la franja de més de 74 amb 2 víctimes mortals.
Quant a les vies, convé destacar una dispersió de la sinistralitat mortal d’aquest col·lectiu i cap via concentra més dues víctimes mortals al conjunt de la xarxa viària. Pel que fa als ferits de gravetat, les vies que més n’han registrat han estat la C-31 amb 14 víctimes greus i la C-32 amb 9.
Pel que fa al dia de la setmana, 16 dels 29 morts han estat en dia feiner i els 13 restant en cap de setmana o festiu. En aquest sentit, Lamiel ha destacat que “ens preocupa el motorista que va i torna de la feina en laborables i també els motoristes que s'accidenten dissabtes i diumenges al matí”. Sobre la probabilitat de mort dels motoristes per tipus de dia i franja horària convé destacar que els dissabte i diumenges al matí és més elevada, en concret del 22,9% i del 17,2% respectivament. I pel que fa als ferits de gravetat, la probabilitat d’accidentar-se també és més elevada el cap de setmana.
En el control el cap de l’àrea Regional de Trànsit de Metropolitana Sud dels Mossos d’Esquadra, el sotsinspector Marc Patxot ha explicat que “amb els nostres controls intentem reconduir aquells comportaments o actituds d’alguns motoristes que veiem que es posen en risc a l’hora de circular, quan van entre vehicles, no respecten distàncies de seguretat o no van ben equipats”. Patxot ha afegit que “demanem als motoristes que per la seva seguretat respectin les normes i que vagin ben equipats perquè veiem motoristes que van sense guants o que van amb xancletes i s’exposen a què les lesions que puguin patir siguin més greus”.
Per tal de frenar aquest repunt de sinistralitat d’aquest col·lectiu vulnerable, el Servei Català de Trànsit i els Mossos d’Esquadra intensificaran i incrementaran els controls aquest estiu i es prioritzarà la seguretat dels motoristes en la vigilància del trànsit.