Les morts de motoristes a les carreteres catalanes augmenten un 40% i ja són 43 les víctimes aquest any
dilluns, 27 / novembre / 2017
Comparteix a la teva xarxa social preferida:
Cada vegada més motoristes perden la vida a la carretera. Les últimes xifres de Trànsit són alarmants. Aquest 2017 està sent un any especialment negre per al col·lectiu: 43 persones han mort en accidents de moto a vies interurbanes a Catalunya (amb dades tancades el 21 de novembre), un 38,71% més que en el mateix període de l'any passat, quan 31 motoristes van perdre la vida a l'asfalt, 34 al final de l'any.
Des del 2010, any de referència per complir l'objectiu europeu de reduir la sinistralitat mortal un 50% el 2020, el nombre de motoristes morts a les carreteres ha experimentat una baixada lleugera alguns anys, mentre que en d'altres, ha repuntat. "Les motos i les bicicletes estan estancades des de fa anys. Sembla que escapin dels resultats de les polítiques que sí que tenen un efecte important en altres vehicles ", assenyala el coordinador de Mobilitat i Seguretat Viària del Servei Català de Trànsit (SCT), Òscar Llatje, en una entrevista a l'ACN.
Des de Trànsit es mostren preocupats des de fa mesos per l'accidentalitat dels motoristes, un dels col·lectius més vulnerables a l'asfalt i que no ha participat en la tendència a la baixa de la sinistralitat global iniciada fa uns anys. "Després de l'obligatorietat del casc i la seva implementació en els anys 90, les xifres de la sinistralitat mortal dels motoristes no baixen", subratlla Llatje.
Avisos de corbes
Una de les mesures que vol aplicar Trànsit per rebaixar aquesta siniestralidda és la senyalització específica per a motoristes de les corbes més perilloses, sobretot aquelles que, com no són especialment tancades, fan més difícil percebre el risc. En el 30% dels accidents mortals, l'únic vehicle implicat ha estat la motocicleta. El SCT està estudiant la mesura amb les administracions titulars de les carreteres, una proposta sobre la qual es treballa i que es troba molt avançada. "La idea és reforçar l'advertència perquè aquestes corbes es prenguin d'una manera més cautelosa", apunta el coordinador de Mobilitat i Seguretat Viària. Segurament no serà un senyal nova, ja que es vol "impactar el més ràpidament possible", sinó que serà una modificació o complementació d'un senyal ja existent.
per demarcacions
La comparació amb altres països és difícil, perquè la mobilitat d'aquests vehicles és singularment elevada a Catalunya i, sobretot, a Barcelona. De fet, la capital catalana és la ciutat europea amb més motocicletes per habitant, segons un estudi de la UAB publicat l'any passat.
La mortalitat puja a totes les demarcacions menys a Tarragona. A la demarcació de Barcelona, 24 persones que viatjaven en una motocicleta han mort a les vies interurbanes en el que va d'any. Catorze van perdre la vida en el mateix període del 2016 i 20 van morir en el 2010 (sempre amb dades tancades el 21 de novembre). A les comarques de Girona, els accidents de trànsit han cobrat la vida de nou motoristes aquest any; el 2016, van morir dues persones en aquest període i en el 2010, nou. A les comarques lleidatanes, nou persones han perdut la vida en accidents de moto; el 2016, set motoristes, i en el 2010, quatre.
La demarcació de Tarragona és l'única on s'ha reduït la sinistralitat mortal dels motoristes. Una persona ha mort en accident de moto; 08:00 van perdre la vida al 2016 i set en el 2010.
Hi ha dos perfils de motoristes, els que es desplacen per anar a la feina entre setmana i els que surten a la carretera els caps de setmana. En aquest cas, els accidents s'han produït sobretot en divendres i diumenge, més que en dissabte, i augmenten els que han tingut lloc a la franja horària de les 7 de la tarda a les 10 de la nit. El perfil de motoristes morts és sobretot el d'un home de 35 a 44 anys.
el PeriodicoComparteix a la teva xarxa social preferida: