Permís per Punts
Tota la informació des del teu navegador

Selecciona el teu idioma CASTELLÀCASTELLÀCATALÀCATALÀ
  • Ets a:Inici
  • Notícies
  • LA MOTO, PART DE LA SOLUCIÓ A LA TRANSICIÓ A LA MOBILITAT SOSTENIBLE

LA MOTO, PART DE LA SOLUCIÓ A LA TRANSICIÓ A LA MOBILITAT SOSTENIBLE

Comparteix a la teva xarxa social preferida:
  • A Espanya, les motos són el 15,7% de parc de vehicles, però emeten el 0,9% de l'NOx, i el 3,7% de les partícules del transport, segons dades del Ministeri de Transició Ecològica
  • Les motos emeten, de mitjana, 52 grams de CO2 per passatger i quilòmetre, dades propers als de l'autobús urbà (48)
  • El 2020 les motos elèctriques ja van suposar 8,2% de l'mercat

La sostenibilitat és un factor prioritari per al sector de la moto. El compromís i la resposta a la major exigència ambiental en les polítiques vinculades al transport i la mobilitat (Acord Verd, Llei de Canvi Climàtic) la indústria ha fet un salt qualitatiu en la reducció les emissions durant les últimes dues dècades. En aquest període, les motos han millorat tecnològicament en aquest àmbit, reduint les emissions de CO en un 92% i les d'hidrocarburs i òxids de nitrogen en un 95% 1.

Des de gener d'aquest any totes les motos de combustió que es comercialitzen compleixen la normativa d'homologació Euro5 (cal recordar que les etapes Euro de cotxes motos no són equivalents). El 2020 el 8,2 de les matriculacions van ser elèctriques i s'espera que la xifra segueixi creixent significativament en els propers anys.

A Espanya hi ha 5,5 milions de motos2 i, segons dades del Ministeri de Transició Ecològica, aquest tipus de vehicles emeten el 0,9% de l'NOx, i el 3,7% de les partícules3.

Gráfico elaborado por ANESDOR con datos del Ministerio de Transición Ecológica y la Dirección General de Tráfico.

En CO2, la mitjana d'emissió és de 52 grams per passatger i quilòmetre, dades propers als de l'autobús urbà (48) abril.

L'eficiència dels nous models de combustió, unida a la progressiva transició cap a la electromobilitat permetran que en la pròxima dècada aquestes dades es redueixin considerablement. En l'actualitat el parc de motocicletes té una antiguitat mitjana de 16,4 anys i el seu progressiu rejoveniment serà un factor determinant.

utilitat social

La moto contribueix a la descongestió del trànsit ja que és un vehicle de dimensions reduïdes. Si es remplacessin un 10% dels vehicles per motos, els embussos es reduirien en un 40% . Un benefici per a tots els usuaris de la via, inclòs el transport públic.

Anar en moto redueix els temps de desplaçament, afavorint la conciliació de la vida laboral i familiar. Un factor especialment apreciable en els desplaçaments dins de grans àrees metropolitanes.

La transformació de la mobilitat en els últims anys és multimodal i la utilitat de la moto en aquest marc contribueix al seu creixement. Hi ha trajectes en els quals pot resultar més apropiat desplaçar-se caminant, amb bicicleta o en transport públic, però les motocicletes i els ciclomotors cobreixen un rang de distàncies útil per a molts ciutadans. Combinar diversos mitjans de desplaçament és cada vegada més freqüent.

La moto és, a més, un mitjà de transport cada vegada més present en l'àmbit laboral. Milers d'empreses i autònoms que desenvolupen la seva tasca en el mercat de el comerç electrònic i el repartiment a domicili troben a la moto el seu millor aliat per desenvolupar la seva feina de forma eficaç tant personal com econòmicament.

Pel que fa a l'electromobilitat, les motos elèctriques compten amb una major quota de mercat que qualsevol altre mercat de l'automoció. Això es deu al fet que la moto és un vehicle més econòmic i l'augment de preu de la tipologia elèctrica no és tan alt. A més, el fet que molts models puguin connectar-se a endolls convencionals i la bateria sigui extraïble ajuden de manera significativa a l'usuari. D'altra banda, la seva autonomia permet cobrir desplaçaments urbans i periurbans amb solvència.

La moto a les ciutats

Cada dia més ciutadans aposten per desplaçar-se en moto en l'àmbit urbà. A Barcelona, ??l'àrea metropolitana amb més motos de país, aquestes suposen el 20,1% de el parc de vehicles. Segons dades de 2020 de l'Autoritat del Transport Metropolità de l'Àrea de Barcelona, ??les seves emissions són sensiblement inferiors a la seva proporció: el 2,2% de el CO2, el 1,4% de l'NOx, el 0,2% de l'NO2 i el 2 , 5% de les partícules 6.

 

Gráfico elaborado por ANESDOR con datos de la Autoridad del Transporte Metropolitano del Área de Barcelona.

 

A Madrid, segons va publicar l'Ajuntament en 2014, a l'interior de l'M-30 les motos constituïen el 8,8% del trànsit i emetien el 1,8% de l'NOX i el 0,2% de l'NO27. En 2016, una revisió de l'consistori de les emissions de NO2 reduir les emissions de les motos en aquest paràmetre al 0,1% 8.

Tots els informes oficials clarifiquen que la moto és un vehicle amb un baix impacte ambiental, però tant pel que fa a les emissions perjudicials per a la salut com en les que afecten el canvi climàtic continua havent marge de millora. Les empreses inverteixen dia a dia a posar al servei dels ciutadans vehicles cada vegada més sostenibles. En les dues últimes dècades s'ha fet un salt qualitatiu que es veurà reforçat tant amb les millores en els vehicles lleugers de combustió com en la progressiva incorporació de més elèctrics.

anesdor

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Cercador ràpid

Localitza el curs que millor s'adapti a les teves necessitats filtrant per centre, tipus de curs o data d'inici.
Per centre:Llistar els centres que imparteixen cursos de punts
Per tipus de curs:
Per data de curs:

La UTE FAC-CNAE està formada per la Federació d'Autoescoles de Catalunya juntament amb la Confederació Nacional d'Autoescoles.
UTE FAC-CNAE
C/ Mineria, 62-64, baixos
08038 Barcelona
Tel. 900 10 20 88
permisperpunts@recuperapunts.cat