La DGT incrementa el control de l'ús del cinturó de seguretat entre els ocupants dels vehicles.
dilluns, 21 / març / 2016
Comparteix a la teva xarxa social preferida:
- Gairebé 200 persones moren a l'any quan viatgen en turisme o furgoneta sense fer ús del cinturó de seguretat.
- La DGT està provant tres càmeres ubicades a carreteres que vigilen l'ús del cinturó de seguretat. Es preveu que al llarg de l'any s'instal·lin un total de 270.
- L'ús d'aquest dispositiu és menor en els seients del darrere, en vies urbanes i en els municipis de menys de 60.000 habitants.
- Els menors d'edat d'estatura igual o inferior A135 cm han d'anar asseguts als seients del darrere.
Els agents de l'Agrupació de Trànsit comprovaran que els ocupants dels vehicles que circulen per carretera porten correctament cordat el cinturó de seguretat, posant especial èmfasi en els menors i que aquests vagin perfectament ancorats en la seva cadira corresponent. Malgrat conèixer-se la importància de l'ús del cinturó de seguretat com un element bàsic i fonamental de la seguretat viària, la utilització redueix a la meitat el risc de mort en cas d'accident, el 2014, (últim any de dades consolidades) 194 dels 822 morts usuaris de turisme i furgoneta no feien ús d'aquest dispositiu (24%).
Per intentar que el seu ús sigui del 100% i que no mori cap persona més per no fer ús del dispositiu, la DGT va realitzar durant aquesta setmana passada una campanya de vigilància de l'ús del cinturó de seguretat i dels sistemes de retenció infantil.
Com l'ús d'aquest dispositiu de seguretat és menor en les vies urbanes, tal com recull l'enquesta sobre l'ús de cinturó de seguretat de la DGT, s'ha convidat als ajuntaments que disposen de policia local pròpia perquè es sumin a la campanya realitzant aquests controls a les vies de la seva competència.
VIGILÀNCIA A TRAVÉS DE CAMBRES
La vigilància d'aquest dispositiu a peu de carretera es complementarà amb la vigilància a través de càmeres instal·lades a les carreteres. Actualment, la DGT està provant tres d'elles a l'A-1, A-2 i A3, a Madrid, però la idea és que al llarg d'aquest any, 270 càmeres puguin controlar que es porta posat el cinturó de seguretat.
El 60% d'aquestes càmeres seran instal·lades en carreteres convencionals, que són les que registren la major accidentalitat i sinistralitat i el 40% restant en vies d'alta ocupació.
En diverses mostres realitzades en les càmeres en proves, el 2% dels conductors dels vehicles captats per les mateixes anaven sense cinturó de seguretat
Les imatges que capten les càmeres són enviades telemàticament al centre Estrada de Lleó, on es comprova que efectivament circula sense cinturó de seguretat. Posteriorment s'envia el butlletí de denúncia al titular del vehicle perquè identifiqui al conductor.
DESIGUAL ÚS DEL CINTURÓ
L'ús del cinturó de seguretat és més habitual en els seients davanters que en els del darrere. 10 de cada 100 persones que viatgen en aquestes posicions no porten posat aquest dispositiu.
En els seients del darrere, el no ús del cinturó es duplica. 20 de cada 100 persones que van assegudes als seients del darrere no el fa servir.
A les vies urbanes l'ús del cinturó de seguretat és menor que en les interurbanes. Distingint per zona i tipus de via, s'observa que a les autopistes i autovies la pràctica totalitat dels ocupants utilitzen el cinturó de seguretat (96%) i una mica menys a les carreteres convencionals (93).
En el cas de les vies urbanes tenint en compte la grandària del municipi, l'ús d'aquest sistema de seguretat varia. A les ciutats amb més de mig milió d'habitants, el 90% dels ocupants fa servir el cinturó de seguretat. A les ciutats mitjanes, d'almenys 100.000 habitants, el seu ús ronda el 84% i els municipis de menys de 60.000 habitants se situa entre el 70 i 80%.
MOTIUS PER DUR-LO
L'ús correcte del cinturó de seguretat és útil en qualsevol trajecte ia tots els seients. Entre les raons que justifiquen el seu ús destaquen:
· Redueix a la meitat el risc de mort en cas d'accident.
· Distribueix les forces del xoc sobre les parts més fortes del cos.
· Impedeix que l'ocupant surti expulsat del vehicle en cas d'impacte.
· Impedeix que es lesioni a altres ocupants. No utilitzar el cinturó de seguretat en els seients del darrere suposa un gran risc, ja que en un impacte frontal, la probabilitat que un ocupant dels seients de darrere copegi mortalment un altre passatger dels seients davanters pot ser fins a 8 vegades més gran.
· També el cinturó de seguretat funciona de forma complementària amb el coixí de seguretat, ja que aquest dispositiu per si sol no té efecte
Més informació aquí
DGT
Comparteix a la teva xarxa social preferida: