La DGT comença a realitzar inspeccions tècniques a la carretera a camions, furgonetes i autobusos.
dimecres, 12 / octubre / 2016
Comparteix a la teva xarxa social preferida: La Direcció General de Trànsit ha començat a realitzar inspeccions tècniques en carretera a vehicles destinats al transport de persones amb més de nou places, inclòs el conductor, autobusos, i l'utilitzat per al transport de mercaderies, camions i furgonetes.
L'objectiu d'aquests controls és millorar les condicions de seguretat dels vehicles industrials que circulen per les nostres carreteres, amb independència de l'Estat de la seva matriculació, i evitar accidents. El 2015, el 9% de les furgonetes, el 4% dels camions de més de 3.500 kg i el 1% dels autobusos implicats en accidents amb víctimes en vies interurbanes tenien la ITV caducada en el moment de l'accident.
A més, la Unió Europea estima que el 6% dels accidents de trànsit es deuen a fallades tècniques que en molts casos podrien evitar-se amb un correcte manteniment del vehicle.
Aquest servei d'inspecció es porta a terme a través de 5 unitats mòbils d'ITV que es desplaçaran per tot el territori àmbit DGT. La previsió és realitzar 12.000 inspeccions en carretera cada any.
Les unitats mòbils compten amb equipament tècnic suficient (bàscula de 18 tones per eix, frenòmetre per mesurar les forces de frenada, càmera termogràfica, mesurador especial de fars, detector de folgances en la direcció i suspensió, càmera per inspeccionar les parts inferiors dels camions , analitzador de gasos ...) per comprovar la identificació, el correcte estat del sistema de frenada, la direcció, visibilitat del conductor, equip d'il·luminació i sistema elèctric, eixos, rodes, pneumàtics i suspensió, xassís, emissions contaminants i altres equips.
Aquests controls els porta a terme la DGT a través dels agents de Trànsit de la Guàrdia Civil que són els encarregats de parar als vehicles perquè posteriorment personal autoritzat i acreditat realitzi les corresponents inspeccions.
Amb la posada en marxa d'aquesta nova mesura es dóna compliment per una banda a la Directiva 2014/47 / UE del Parlament Europeu i del Consell en els quals es considera que, a efectes de seguretat viària i protecció del medi ambient, la inspecció tècnica periòdica dels vehicles industrials no és suficient, pel que és necessari realitzar inspeccions tècniques selectives en carretera per controlar l'adequat manteniment dels vehicles en circulació i per un altre a l'estratègia de Seguretat Viària 2011-2020 on una de les àrees d'actuació prioritàries és el transport professional dins del qual s'inclou com a punt específic del mateix la vigilància del compliment de la ITV.
SANCIONS
La Llei de Seguretat Viària detalla que les deficiències en el manteniment dels vehicles poden ser considerades infraccions greus, sancionades amb 200 euros de multa, o molt greus. Per aquestes últimes el titular s'enfronta a una sanció de 500 euros. A més es podria immobilitzar el vehicle en el cas de deficiències greus (frens, pneumàtics, suspensió ...) fins a la reparació de les mateixes i amb l'obligació posterior de sotmetre el vehicle a comprovació en una estació ITV fixa.
Igualment, la sanció per circular amb un vehicle sense haver passat la ITV o per haver resultat desfavorable és de 200 euros i de 500 per circular quan la inspecció va resultar negativa.En l'any 2015, el 25% dels autobusos i el 23% de els camions presentats a la inspecció tècnica periòdica (ITV) van obtenir el resultat de desfavorable.
CAMPANYA TISPOL
La posada en marxa d'aquestes inspeccions tècniques en carretera coincideix en el temps amb la campanya de control de vehicles destinats al transport de mercaderies i persones (Operació Truck and Bus) que l'organització Internacional de Policies de Trànsit (TISPOL) posa en marxa des d'avui i fins al 16 d'octubre, ia la qual se suma la DGT a través de l'Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil.
La campanya té com a objectiu controlar a aquests dos tipus de vehicles (autobusos i camions) que el 2015 van estar involucrats en un 18% dels accidents amb víctimes.
Durant una setmana, els agents de l'Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil, incidiran en la vigilància i control d'aspectes com ara la velocitat a la qual circulen, les hores de conducció i descans, el tacògraf, l'excés de pes, els possibles defectes tècnics del vehicle o la seguretat de la càrrega transportada. També comprovaran que la documentació del vehicle i del conductor és la correcta, que la conducció no es realitza sota els efectes de drogues o alcohol o que tots els ocupants del vehicle fan ús del cinturó de seguretat.
La vigilància es realitzarà en tota classe de vies i a qualsevol hora del dia, especialment en aquelles carreteres en què la intensitat de la circulació d'aquest tipus de vehicles és major.
SINISTRALITAT DE CAMIONS I BUSOS A ESPANYA
El 2015, camions de més de 3.500 kg de massa màxima autoritzada i autobusos es van veure implicats en 5.909 accidents amb víctimes, en què van morir 293 persones, ocupants d'aquests vehicles o de tercers, és a dir, que viatjaven en el moment de l'accident a un altre vehicle diferent al camió o bus que es va veure implicat en l'accident.
La majoria dels accidents amb víctimes i morts en els quals estava implicat un camió va tenir lloc en vies interurbanes, situació contrària en el cas que el vehicle implicat fos un autobús, on el major nombre d'accidents es van produir en vies urbanes.
La distracció és una de les principals causes de l'accidentalitat en aquest tipus de vehicles.
Amb l'objectiu de millorar la seguretat vall del transport per carretera la Direcció General de Trànsit comunica a la Direcció General de Transport Terrestre les sancions comeses per conductors professionals reincidents perquè realitzi les investigacions pertinents sobre les empreses per a la qual treballen i estudiar la possibilitat de que les empreses que incorrin en les faltes més greus perdin la capacitat per operar en el mercat.
Aquesta és una de les mesures que les direccions generals dels Ministeris de Foment i Interior van adoptar l'any passat, després que el 2014 s'incrementés el nombre d'accidents de trànsit en els quals intervenien camions.
Una altra de les mesures adoptades per reduir la sinistralitat d'aquest tipus de vehicles és la discriminació que fan els radars per tipus de vehicle que ha comès la infracció per sancionar en funció de la limitació específica aplicable a cadascun.
DGT.es
Comparteix a la teva xarxa social preferida: