GAS NATURAL, EL COMBUSTIBLE ALTERNATIU QUE POT DONAR RESPOSTA SOSTENIBLE A TOT TIPUS DE TRANSPORT
divendres, 5 / agost / 2016
Comparteix a la teva xarxa social preferida:
El transport de mercaderies és un component logístic molt important en les societats de consum. Vehicles de gran tonatge travessen continents i oceans per a que puguem gaudir dels productes que utilitzem a la nostra vida diària. En aquest tipus de transports, la sostenibilitat és cabdal a l’hora d’intentar minimitzar elsgrans problemes mediambientals que provenen dels combustibles derivats del petroli.
Actualment, per a substituir els carburants tradicionals, podem recorre a dues principals alternatives: l’energia elèctrica i el gas natural vehicular (GNV). Les noves tecnologies van acostant cada cop més el somni de la mobilitat sostenible en tot tipus de vehicles. El vehicle elèctric és ja una realitat en el vehicle lleuger, però els de gran tonatge no gaudeixen de prou autonomia amb les bateries actuals i es limiten a trajectes interurbans.
A dia d’avui, l’únic combustible alternatiu que pot donar resposta a tot tipus de transport (turismes, taxis, furgonetes, camions de transport, vaixells o trens) és el gas natural. No en va, es calcula que avui dia circulen més de 20 milions de vehicles gas natural al món, uns 5.500 a Espanya, dels quals prop del 75% són vehicles pesants. Aquest tipus de combustible es pot subministrar en estat comprimit (GNC) o líquid (GNL). En el cas de GNC, el gas natural es comprimeix i emmagatzema a una pressió superior a 200 bar.
Els vehicles estan equipats ambdipòsits reforçats per suportar aquestes pressions. El GNL és la forma de gas natural que aconsegueix una major densitat al depòsit i com a conseqüència, ofereix una major autonomia al vehicle, podent arribar a més de 1.000 km, pel que està molt ben considerat per al transport per carretera de llarga distància. No requereix dipòsits preparats per resistir altes pressions, però han d’estar equipats amb un important aïllament tèrmic per evitar l’escalfament del GNL (que es troba a -161 ºC).
La seva gran versatilitat fa que es pugui aplicar a totes les gammes de la mobilitat. En el cas dels turismes, hi han varies marques que comercialitzen els seus cotxes amb un motor a gas natural de fàbrica com ara Seat, Volkswagen, Fiat o Mercedes. Però val a dir que qualsevol propietari de turisme de benzina pot transformar el seu vehicle per utilitzar GNC. D’aquesta manera, mantenir el dipòsit de benzina i combinar-lo amb el de gas natural li permetrà aprofitar-se de totes les avantatges que ens dona aquest tipus de combustible. Us recordem l’article que vam publicar fa unes setmanes amb una comparativa entre models convencionals i GNC i que creiem il·lustra molt bé els avantatges pel que fa a estalvi i autonomia en trajectes llargs d’un vehicle a Gas Natural;
Una ullada a les dades ens deixa clar que els motors que funcionen a gas natural aporten grans beneficis mediambientals: redueixen fins a un 85% les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) i més del 95% del material particulat, principals contaminants atmosfèrics a les nostres ciutats. No conté plom ni traces de metalls pesants i no emet diòxid de sofre (SO2). També es redueixen les emissions de diòxid de carboni (CO2) fins a un 30%, contribuint així a pal•liar l’efecte hivernacle.
També podem trobar-hi beneficis acústics: els motors de gas natural produeixen fins a un 50% menys d’emissió sonora i vibracions que els motors dièsel. Això suposa un gran alleujament a totes les zones residencials al costat d’una carretera o autopista. En molts trams, els intents de pal•liar aquest problema ha portat a provar tot tipus de solucions, com per exemple la instal•lació de panells o directament murs de contenció del so. Amb el GNV la disminució en la contaminació acústica s’aconsegueix en l’origen, el motor del vehicle.
A més, el GNV aporta importants beneficis econòmics, amb un estalvi en combustible del 30% respecte el gasoli i del 50% respecte la benzina, en funció de la solució adoptada. Donada la potència actual de les mecàniques, el transport pesat per carretera és un mercat molt interessant per a aquest tipus de combustible.
Fins i tot sense cap formació en eficiència per part del conductor, el canvi a un camió de gas natural suposa passar directament d’un consum de 38 litres de gasoil a 33 kg de gas als 100 km. Tenint en compte que el kg de gas natural és més barat (aproximadament0,80 €/kg), l’estalvi directe en consum de combustible pot arribar fins a un 30%. En vehicles dièsel on la despesa sigui d’uns 5.000 euros al mes en carburant, amb un de gas natural és un 30% menys, és a dir uns 1.500 euros al mes d’estalvi.
A dia d’avui, cada vegada són més empreses les que han incorporat camions de gas natural a la seva flota, la major d’ells optant per transformar els seus vehicles de gasoil Euro IV. El cost de la transformació, al voltant dels 11.000€, és ràpidament amortitzable degut al menor cost del gas natural. No obstant, fabricants com Renault, Iveco, Mercedes o Scania ofereixen la possibilitat d’adquirir directament camions de gas natural produïts a fàbrica.
Un concepte que importa molt als conductors és l’abastiment de combustible. En primer lloc destacar que a les estacions de servei el repostatge és pràcticament automàtic i té la mateixa duració que el repostatge de gasoil o benzina. El repostatge de gas natural comprimit (GNC), és molt segur i no hi ha possibilitat de fuites. En el cas improbable que hi hagués una fuita, el gas natural al ser menys pesat que l’aire, s’aniria cap amunt diluint-se a l’atmosfera, pel que no hi ha possibilitat d’emmagatzematge i, per tant, d’explosió. En el cas del gas natural liquat, en ser un combustible que es troba a -161 ºC, cal prendre unes mesures de seguretat per al seu repostatge. Tanmateix, les estacions compten amb equips de protecció que garanteixen un repostatge segur si es segueixen les indicacions.
Cal destacar que actualment existeixen estacions de recàrrega repartides per tot l’estat espanyol i fan del nostre país un territori que es pot cobrir completament amb aquest tipus de combustible. Amb una especial concentració a Catalunya on actualment hi ha 10 estacions i es preveu la instal•lació de 4 més.
Font LIVE
Comparteix a la teva xarxa social preferida: