Gairebé quatre de cada deu conductors avancen malament als ciclistes a la carretera
dissabte, 23 / gener / 2016
Comparteix a la teva xarxa social preferida:
Un estudi elaborat a partir de 2.900 avançaments gravats de vehicles a motor a bicicletes en carretera convencional alerta que el 36% d'ells no respecta la distància de seguretat de 1,5 metres entre la vora esquerra del manillar de la bici i el retrovisor dret del vehicle.
Així ho revela la investigació que ha dut a terme el Grup de Recerca en Enginyeria de Carreteres (GIIC) de la Universitat Politècnica de València, segons la qual, a més de la separació lateral, el risc de la maniobra d'avançament es troba en l'alta velocitat i l'elevada freqüència de camions.
El ciclisme és un esport que compta, especialment durant els caps de setmana, amb un elevat nombre de practicants, que comparteixen les carreteres per les que circulen amb tota mena de vehicles. L'estudi de la Universitat Politècnica de València L'estudi, segons la UPV, constata entre les seves conclusions, publicades a la revista Safety Science, com en un 36% dels casos analitzats els conductors no respecten els límits de seguretat i avancen guardant una distància lateral menor a 1,5 metres.
La seguretat de l'avançament depèn del valor de la separació lateral i de la velocitat del vehicle "La seguretat d'aquesta maniobra depèn no només del valor de la separació lateral, sinó també de la velocitat a la qual circula el vehicle que avança", assenyala Alfredo García, director de l'GIIC de la UPV.
Aquest estudi conclou també que un altre dels factors de risc és la presència de camions a la carretera, que per la seva major amplada i volum poden generar "un efecte aerodinàmic més important, i així ho van advertir els ciclistes participants en l'estudi", apunta Carlos Llorca, un altre dels investigadors del projecte. En les calçades més estretes i sense voral es van trobar més maniobres d'avançament percebudes com a perilloses.
Segons la UPV, gràcies als resultats obtinguts en aquest estudi es coneix amb més detall quins són els factors que determinen el risc percebut pels ciclistes quan són avançats a la carretera. "Es tracta del primer treball que ha analitzat conjuntament la distància lateral, la velocitat relativa i el tipus de vehicle en una mostra tan àmplia de maniobres d'avançament a bicicletes", afegeix Alfredo García. Per desenvolupar l'estudi, els investigadors de la UPV van equipar una bicicleta de carretera i una de muntanya amb càmeres de vídeo, GPS i distanciòmetres làser, amb les que un ciclista professional va circular per set trams de carretera convencional en els voltants de València. El comportament dels conductors En total es van estudiar més de 2.900 avançaments i gràcies als dispositius instal·lats va ser possible observar el comportament dels conductors des que s'aproximaven a la bicicleta fins que finalment la avançaven.
L'objectiu és proposar una amplada de voral i carril que garanteixi avançaments segurs. Les maniobres observades van quedar "perfectament registrades" pels dispositius de gravació, la qual cosa va permetre mesurar la distància lateral durant l'avançament i la velocitat del vehicle a motor "sense que els conductors s'adonessin d'això ". "Aquest estudi ha permès conèixer, gràcies a observacions reals, el compliment de la normativa relativa a la mínima distància lateral durant els avançaments, així com l'efecte d'altres variables que aquesta regulació no té en compte, com la velocitat dels vehicles que avancen ", destaca Carlos Llorca. La investigació forma part del projecte "Estudi experimental de la funcionalitat i seguretat de les carreteres convencionals", subvencionat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat, actualment en execució.
L'objectiu final d'aquesta part del projecte és proposar criteris per escollir una amplada de voral i de carril que garanteixi avançaments segurs en funció de la velocitat dels vehicles, el volum de trànsit i la major o menor presència de camions.
Veure més 20 minuts
Comparteix a la teva xarxa social preferida: