Eugenia Doménech: Al Servei Català de Trànsit estem convençuts de la Visió Zero
Comparteix a la teva xarxa social preferida: Aquest matí, la directora del Servei Català de Trànsit, Eugenia Doménech, ha inaugurat el 23è Fòrum Barcelona de Seguretat Viària juntament amb la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal; el president del RACC, Josep Mateu, i el president de l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit P(A)T, Ole Thorson. El simposi aplega experts en l’àmbit de la seguretat viària i enguany se centra en el projecte “Visió Zero”, que consisteix en l’objectiu d’arribar a l’any 2050 sense víctimes mortals ni persones ferides greus a caua d’accidents de trànsit.
Durant la seva intervenció, Doménech ha destacat que “al Servei Català de Trànsit estem convençuts de la Visió Zero” i ha afegit que “sembla una idea de futur però, de fet, és una idea de present perquè implica el compromís en la reducció de les víctimes de trànsit des de la responsabilitat compartida.Catalunya està seguint el camí dels països líders en seguretat viària per arribar a la fita fixada pel 2050”. La directora del Servei Català de Trànsit també ha remarcat que "hem de treballar per les persones, que han de ser el centre de totes les polítiques de Seguretat Viària” i ha destacat que, des que va néixer el Servei Català de Trànsit fa vint anys, s’ha actuat amb una prioritat bàsica: “reduir la xifra d’accidents i les seves víctimes” i ha concretat que l’any passat es va complir l’objectiu de la Unió Europea de reduir com a mínim un 30% les víctimes mortals en vies urbanes i interurbanes respecte del 2016, tancant l’any amb una disminució del 31,9%, i que aquest any estem amb una evolució positiva estadísticament, amb una reducció del 17% en el número de víctimes mortals en relació al mateix període del 2016. “Els accidents són evitables i és a les nostres mans que no existeixin”, ha conclòs Doménech.
El Fòrum també ha comptat amb la participació de Lars Ekman, expert en seguretat viària del Ministeri de Transport de Suècia, país que va implantar fa vint anys el concepte de “Visió Zero” per denominar el seu objectiu de seguretat viària. Ekman ha explicat en què consisteix i la necessitat de fer una canvi de mirada per la seva aplicació, adoptant un sistema segur en base al principi de responsabilitat compartida.
D’altra banda, Rafael Olmos, Sots-Director General de Seguretat Viària del Servei Català de Trànsit ha intervingut en aquest espai de reflexió i ha dit que Catalunya es refereix a la Visió Zero a partir dels plans de seguretat viària triennals, concretament a partir del Pla de Seguretat Viària 2002-2004. Olmos també ha especificat que la Visió Zero planteja quatre línies d’acció principals: alcohol i drogues; velocitat; sistemes de seguretat passiva; i comportaments de risc i que a Catalunya també s’ha incidit en un model de formació educació en el risc al llarg del cicle vital.
El Fòrum Barcelona de Seguretat Viària està impulsat per l’Ajuntament de Barcelona, juntament amb el Servei Català de Trànsit, el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), i l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit P(A)T. La jornada ha tingut lloc a l’Espai Francesca Bonnemaison de Barcelona.
SCT
Comparteix a la teva xarxa social preferida: