
Alguns dispositius ADAS
- Sistema de Manteniment de Carril o LKAS
En anglès el seu nom és Lane Keeping Assist. A través d'una càmera instal·lada en el cotxe, el LKAS reconeix les línies del carril per on va transitant i detecta si el vehicle comença a sortir-se de la seva via, si no ha posat els llums intermitents, el que s'interpreta com un acte involuntari produït per la distracció o la somnolència. S'activa a partir d'una determinada velocitat i avisa el conductor girant suaument el volant en la direcció correcta.
- Control de Creuer Adaptativa o ACC
Adaptative Cruise Control en anglès. El conductor selecciona prèviament la distància i la velocitat desitjada. A partir d'aquí, un radar d'ona mil·limètrica instal·lat al cotxe mesura la separació que té amb el vehicle que va davant i adapta la velocitat respecte a aquest. Si la distància de seguretat és inferior a la deguda, el sistema redueix suaument la velocitat alertant el conductor.
- Sistema de mitigació d'impactes o CMBS
El sistema controla de forma automàtica la velocitat del cotxe i l'avisa al conductor quan s'està acostant massa al que té davant. El seu nom en anglès és Collision Mitigation Brake System.
- Frenat Automàtic d'Emergència o AEB
Autonomous Emergency Braking. Detecta el risc d'accident i redueix automàticament la velocitat del cotxe. Si aquest va circulant a un màxim de 30 quilòmetres el pot aturar del tot; si la velocitat és més gran, reduirà l'impacte de la col·lisió. És un sistema molt eficaç que està sent implantat cada vegada més pels fabricants.
Els avantatges i qüestionaments dels ADAS
Els ADAS estan fets per assistir al conductor en els cotxes moderns i garantir la seva major seguretat, funcionen com un robot protector i les estadístiques donen resultats molt positius pel que fa al seu ús. Segons la Direcció General de Trànsit (DGT) es reduiria en un 57% el risc de sinistre a Espanya, si tots els cotxes empressin aquestes tecnologies.
No obstant això, al nostre país el parc automotor té una mitjana de 10 anys d'antiguitat i per tant hi ha en ell molts cotxes que no posseeixen cap d'aquests sistemes. De la mateixa manera, encara no hi ha prou conscienciació sobre la importància dels ADAS per a la nostra seguretat. Molts conductors no confien en la seva eficàcia i els consideren intrusius.

La inclusió dels ADAS en les proves de circulació
En relació amb l'anterior, la Confederació Nacional d'Autoescoles (CNAE) promou la incorporació dels ADAS als vehicles que s'utilitzen en les proves pràctiques per obtenir el permís de conduir, ja que són tecnologies que a mitjà i llarg termini formaran part de els vehicles que utilitzarem. La DGT, que fins ara havia estat reticent, ha promès que, a partir d'ara, facilita el seu ús en els exàmens de conduir.
CNAE està convençuda que, l'ensenyament de la conducció brinda una oportunitat immillorable per familiaritzar al futur conductor amb els nous vehicles, que porten cada vegada més ADAS de sèrie. La tecnologia evoluciona i hem d'adaptar a ella. Els ADAS són un gran aliat de la seguretat viària, a condició que els coneguem.
cnae