Els ciclistes del Bicing tenen menys accidents que els que fan servir bici pròpia
dijous, 20 / abril / 2017
Comparteix a la teva xarxa social preferida: Existeix el mite del ciclista incívic.
I de tots ells, el del Bicing es porta l'or, per allò de portar entre les cames una màquina que no és de ningú i és de tots. Les xifres desmenteixen la mala premsa d'aquest mitjà de transport: del total de vehicles implicats en accidents el 2016, només el 4,5% eren bicicletes (per un 39% de motos). L'estadística també tira per terra la imatge que es té dels abonats al Bicing: cauen menys que els que circulen en la seva pròpia bicicleta.
El 2010, tres anys després de la seva estrena, una tercera part dels desplaçaments en bici (el 34%, aproximadament) es realitzaven en una de les 6.000 bicicletes blanques i vermelles gestionades per la multinacional Clear Channel. A dia d'avui, aquest percentatge es queda en el 26,5%. Però no perquè hagi caigut l'ús de la bici pública (ho ha fet, però de manera moderada), sinó perquè ha crescut molt l'aposta per la bicicleta particular. Al 2015 es van registrar 145.022 desplaçaments a pedals (106.000, el 2010), dels quals 38.454 es van realitzar a lloms d'un Bicing. Traslladat al nombre de bicicletes implicades en sinistres, i segons la resposta donada per la Guàrdia Urbana a una pregunta del grup municipal del PP de Barcelona, ??només el 18,5% (123 de 662) eren 'bicings', vuit punts percentuals menys que seva presència total en la circulació.
PASSATGERS PROHIBITS
Pel que fa als ferits, el 2015 hi va haver 521 ciclistes que van requerir algun tipus d'atenció mèdica, dels quals 88 eren abonats del Bicing (16,9%). Aquest percentatge, però, va créixer l'any passat fins al 19%, com també ho va fer el de bicicletes públiques implicades en sinistres, que va escalar d'aquest 18,5% al ??20%, tot i que encara no consta el percentatge que va ocupar en el nombre de desplaçaments. En qualsevol cas, sempre per sota del volum que ocupa el sistema a la mobilitat de la capital catalana.
Un Bicing més elèctric i obert les 24 hores
L'ajuntament va fer públics la setmana passada els seus plans per al nou Bicing. El contracte de 10 anys amb Clear Channel va vèncer el passat mes i el consistori li ha donat una pròrroga a l'assumpte per poder convocar el concurs. Entre les novetats, el servei funcionarà les 24 hores del dia i durant tot l'any. El d'estar en funcionament de sol a sol era una de les clàusules del concurs del 2007, però mai es va arribar a aplicar. També serà un Bicing més elèctric perquè molts barris de muntanya puguin tenir accés a la bicicleta pública. L'ajuntament espera ampliar el sistema fins a les 8.000 bicicletes i 519 estacions.
L'estadística facilitada pel comissionat de Seguretat, Amadeu Recasens, també detalla els passatgers de bici que han resultat ferits. Al 2015 van ser quatre de bici particular (un nen en una cadireta és l'única opció legal, llevat que es tracti d'un tàndem) i cap al Bicing (la bici pública no admet un segon ocupant en cap cas). Al 2016 hi va haver dos passatgers de la bici pública ferits lleus per set del sistema gestionat per Clear Channel. És habitual, sobretot entre la gent jove, fer servir els parafangs o el mateix quadre de la bicicleta per portar a un segon ocupant acostat de qualsevol manera.
SEMÀFORS EN VERMELL
Pel que fa a les sancions, la Guàrdia Urbana imposa multes sense distingir si la bicicleta és privada o pública. La més habitual segueix sent la de passar en vermell. Al 2015 es van imposar un total de 7.922, gairebé 22 diàries. També destaquen els ciclistes que pedalegen amb auriculars, que van acumular 2.754 multes (7,5 al dia) i els que circulen per una vorera vetada per a la bici (1.629 sancions el 2015).
Aquest últim punt està proper de solucionar-se amb l'entrada en vigor de la modificació de l'ordenança de circulació que expulsarà a les bicicletes de la majoria de voreres de la capital catalana.
De fet, l'actual ajuntament té entre mans un pla per passar de 116 a 308 kilòmetres de carrils bici abans que acabi el mandat, el maig del 2019. S'han executat prop de 35, i s'estan tramitant altres 62,5. Els últims s'obriran aquest mes d'abril al carrer de Cartagena -conectando Glòries amb l'Hospital de Sant Pau-; en Ramon Turró, entre la rambla Poblenou i Selva de Mar; Selva de Mar, entre Pere IV i la Gran Via; Sant Adrià, entre Ferran Junoy i Ciutat d'Asunción, i Ciutat d'Asunción, entre els carrers Sao Paulo i Sant Adrià.
EL PERIODICO
Comparteix a la teva xarxa social preferida: