El transport públic amb vehicles autònoms
dimarts, 26 / juny / 2018
Comparteix a la teva xarxa social preferida: Com serà l’escena de la mobilitat catalana en un futur no gaire llunyà? Sempre és complicat fer prediccions sobre una possible realitat futura, però encara que alguns ho puguin considerar ciència ficció, la creació d’una xarxa de transport públic amb vehicles autònoms s’endevina, des de fa uns anys, com una alternativa de futur al vehicle privat de tota la vida. Professionals de l’àmbit de la mobilitat preveuen poder circular de manera automàtica per la ciutat cap al 2020, i arribar al Nivell 5 d’automatització –és a dir, vehicle sense conductor– cap al 2025-2030. Dins d’aquest panorama de progrés i d’innovació, des del Servei Català de Trànsit s’està treballant en aquest sentit per tal de definir quin model de mobilitat volem a les ciutats i pobles de Catalunya.

L’aplicació del vehicle autònom en el transport públic genera encara diverses incògnites: el finançament i la viabilitat; la seguretat; la legalitat i la responsabilitat del conductor; la transformació del model de mobilitat, o la desconfiança dels usuaris a l’hora d’utilitzar un vehicle sense conductor. Però també són molts els avantatges que aporta a l’entorn, com ara l’eficiència energètica i la sostenibilitat. A més, la intel·ligència artificial aplicada facilitarà un descens de la sinistralitat i l’augment de la comoditat. Sense oblidar que el vehicle autònom en el transport públic permetrà una major capacitat d’adaptació a la demanda.
Paradoxalment, hi ha la possibilitat que en un escenari en què el vehicle privat autònom ja estigui del tot establert i generalitzat, aquest faci la competència al transport públic, gràcies sobretot a una major flexibilitat. És a dir, l’usuari pot preferir utilitzar un vehicle autònom privat per sobre del transport públic.

El juny del 2018 s’ha presentat la primera iniciativa que acostarà el transport públic autònom als municipis catalans al setembre. Una proposta liderada per l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), un referent català en el sector de la mobilitat. La iniciativa ofereix als ajuntaments de Catalunya la possibilitat de participar d’una gira itinerant per experimentar el vehicle públic autònom al municipi respectiu, amb un carril d’una ruta de transport reservat per a la circulació de fins a quatre vehicles autònoms. D’aquesta manera, es vol conscienciar sobre els canvis econòmics i culturals, en la mobilitat, en la planificació urbanística o en el paisatge que comportaria l’arribada d’aquesta modalitat de transport emergent i de futur.
Durant la celebració de la XIV Jornada Catalana de la Mobilitat, organitzada per l’AMTU, es va poder veure per primer cop a Catalunya un autobús autònom en exposició. Era la primera vegada a tot Europa en què municipis mitjans i petits tenien accés a provar el transport públic autònom.
Per tant, és segur que l’ús dels vehicles autònoms en el transport públic arribarà. Potser no ho farà de forma immediata, però la tecnologia ja està preparada. Ara només falta que la societat catalana i les administracions públiques també ho estiguin per tal d’incorporar-la del tot.
INFOTRANSIT
Comparteix a la teva xarxa social preferida: