
El Servei Català de Trànsit (SCT) coordina des d’avui una campanya policial preventiva d’ús de sistemes de seguretat passiva. La campanya tindrà lloc entre avui dimarts 12 i el dilluns 18 de setembre. Aquesta actuació és d’abast europeu i està impulsada per l’Organització Internacional de Policies de Trànsit (TISPOL). L’SCT participa en aquesta campanya europea i la coordina amb les policies de trànsit de Catalunya, amb Mossos d’Esquadra i les Policies Locals.
Aquesta estratègia operativa per controlar l’ús de cinturó (tant per part del conductor com de l’acompanyant i dels ocupants dels seients posteriors), així com el del casc i els sistemes de retenció infantil (SRI) a les carreteres i carrers de Catalunya té l’objectiu de reduir les víctimes d’accidents de trànsit i recordar la importància d’emprar aquests dispositius i de fer-ho de manera adequada.
Al llarg de la setmana s’informarà i alertarà d’aquesta campanya a través dels Panells de Missatge Variable (PMV) ubicats a les vies catalanes amb el missatges relacionats amb el necessari ús dels sistemes de seguretat passiva per evitar conseqüències greus en cas de patir un accident de trànsit.
Aquesta és l’onzena campanya preventiva i integral que es realitza aquest 2017, després de les ja realitzades de seguretat passiva, drogoalcoholèmia, camions, distraccions i respecte pels semàfors, motocicletes, velocitat i transport escolar i de viatgers, entre d’altres. En total, enguany, es faran quinze campanyes, que incidiran en els principals factors de sinistralitat.
Durant el mes de gener d’enguany, en el període comprès entre el 16 i el 22, es va dur a terme una campanya d’abast territorial català dedicada al control dels elements de seguretat passiva. Durant la campanya, els Mossos d’Esquadra i les Policies Locals van imposar 2.694 denúncies (2.519 relacionades amb el cinturó, 121 pel no ús o ús incorrecte dels sistemes de retenció infantil, i 54 de casc).
No utilitzar els dispositius de seguretat passiva o fer-ho però de manera incorrecta agreuja les conseqüències de lesivitat de les víctimes. Els elements de seguretat passiva són bàsics per salvar vides en cas de sinistres viaris.
El cinturó de seguretat:
- L’ús del cinturó de seguretat és obligatori per a tots els ocupants de tots els vehicles, en tots els trajectes i tant en vies urbanes com interurbanes. En el cas dels turismes, cordar-se el cinturó als seients del darrere també és obligatori i bàsic per evitar seqüeles greus en cas d’accident.
En aquest sentit, des de l’SCT també vol recordar a tots els usuaris de la necessitat de cordar-se el cinturó de seguretat també en els autocars. Per aquest motiu es va endegar l’any passat la campanya “A l’autocar també” en què, a través d’un vídeo amb els infants com a prescriptors i en el qual es destaquen les mesures de seguretat reglamentàries per a la protecció dels menors quan viatgen en vehicles de transport escolar, es vol sensibilitzar el conjunt de la ciutadania sobre la importància de cordar-se el cinturó també en aquests vehicles de transport de viatgers.
- L’ús del cinturó redueix el risc de mortalitat en cas d’accident en un 75%. El seu ús conjuntament amb el coixí de seguretat representa una disminució de la mortalitat del 80%. El coixí de seguretat no és eficaç si no es complementa amb l’ús del cinturó de seguretat.
- No utilitzar el cinturó pot causar lesions internes de caràcter greu o mortal, sobretot al cap i al tòrax. El cinturó protegeix tant de sortir disparat de l’habitacle del vehicle com d’impactar contra el parabrises.
- A 80 km/h un xoc frontal sense portar el cinturó de seguretat acostuma a comportar la mort o lesions de gravetat. En cas d’accident amb bolcada o gir brusc el seu ús és fonamental. No portar-lo ben cordat multiplica per 25 el risc de patir lesions greus o mortals.
- En zona urbana, la possibilitat de resultar ferit greu o mort és 5 vegades menor si es porta cordat el cinturó de seguretat.
- Quan es produeix una frenada brusca, el pes d’una persona de constitució mitjana pot arribar a ser de 200 kg. En cas d’una col·lisió severa, els passatgers posteriors poden impactar amb els ocupants dels seients de davant i causar-los greus seqüeles i fins i tot la mort. En un impacte frontal, la probabilitat que un ocupant dels seients posteriors colpegi mortalment a un altre passatger dels seients de davant pot ser fins a 8 vegades més gran.
- No utilitzar el cinturó de seguretat o utilitzar-lo de manera inadequada es considera una infracció greu i suposa una multa de 200 euros. Si l’infractor és el conductor, la sanció implica la pèrdua de 3 punts del carnet de conduir.
Els sistemes de retenció infantil:
- Els menors amb una altura igual o inferior a 135 cm han d’ocupar obligatòriament els seients del darrere del vehicle i han d’utilitzar sempre un sistema de retenció homologat i adaptat a la seva talla i pes.
- Excepcionalment, els menors amb una estatura igual o superior a 135 cm poden utilitzar directament els cinturons de seguretat del vehicle. No obstant això, fins als 150 cm és recomanable que continuïn fent servir un sistema de retenció infantil.
- Si un nen viatja sense subjecció es multipliquen per 5 les possibilitats que pateixi lesions mortals o greus. Si el sistema de retenció infantil s’utilitza adequadament, es redueixen fins a un 75% les lesions en cas d’accident.
El casc:
- Cal que estigui homologat i es recomana que sigui del tipus integral. Si és integral, d’una sola peça, protegeix tot el cap i la cara. Cal portar-lo ben cordat i de la talla adequada. Ha de quedar ajustat i la corretja de subjecció no pot quedar solta ni superar mai la barbeta.
- El casc no és per a tota la vida. La data límit del material amb què s’ha fabricat, l’ús, el tracte rebut o el grau d’exposició als elements meteorològics que hagi sofert limiten el seu correcte funcionament en cas d’accident.