El nombre d'accidents de trànsit mortals s'ha reduït a les quatre demarcacions catalanes
Entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2016 i segons dades provisionals del Servei Català de Trànsit (SCT) se’n van registrar a la xarxa viària interurbana catalana 125 sinistres viaris mortals, mentre que l’any anterior n’hi va haver 158, dada que apunta una reducció del 20,09%. És la xifra d’accidents mortals més baixa de la història a Catalunya.
En relació a l’any 2010, quan hi va haver 212 accidents amb víctimes mortals a les carreteres catalanes, el nombre d'accidents ha baixat un 41%. En definitiva, el 2016 hi ha hagut 33 accidents mortals menys que l’any 2015 i 87 menys que l’any 2010.
Pel que fa al nombre de víctimes mortals, l’any 2016 es van registrar 153 víctimes mortals a les carreteres catalanes a 24 hores. Això representa una reducció del 13,1% de les víctimes respecte al 2015, quan van morir per sinistre viari 176 persones.
En relació amb el 2010, any de referència per a l’assoliment dels objectius del Pla de Seguretat Viària (PSV) 2014-2016, hi ha un descens del 37,8%, atès que aquell any hi van haver 246 persones mortes per accident de trànsit en zona interurbana. Aquest descens del 37,8% supera, pel que fa a la xarxa viària interurbana, l’objectiu de reducció fixat pel PSV 2014-2016, que és d’un 30% per al conjunt de la zona interurbana i urbana.
La sinistralitat del 2016 ha vingut marcada per dos dels pitjors accidents múltiples des de l’assumpció de competències exclusives de gestió i vigilància del trànsit per part del Govern de la Generalitat l’any 1998. El 20 de març es van registrar a Freginals, a l’AP-7, tretze víctimes mortals i 36 ferits de diversa consideració. El 2 d’abril a Pont de Molins, a la N-II, van perdre la vida set persones en una topada frontal entre dos turismes. En només dos accidents es van haver de lamentar 20 persones mortes i 37 ferits. També cal destacar les tres víctimes mortals en una pista asfaltada a Susqueda el 6 de desembre.
1. FACTORS CONCURRENTS DE SINISTRALITAT
La recuperació econòmica ha suposat un increment de la mobilitat a la xarxa viària interurbana. Com a exemple, cal tenir en compte que la intensitat mitjana diària (IMD) de vehicles a l’Àrea Metropolitana de Barcelona ha crescut el 2016 un 2,4% respecte l’any anterior i representa un nombre de desplaçaments similar al de l’any 2011.
Durant el 2016, les distraccions van continuar sent el primer factor concurrent de la sinistralitat pel que fa als accidents amb víctimes, amb prop d’un 28% de casos respecte del total. Les distraccions han esdevingut en els últims anys el principal factor concurrent en els accidents amb víctimes a les carreteres catalanes. Un de cada tres accidents greus està relacionat amb una distracció al volant i gran part d’aquestes és conseqüència de la utilització dels dispositius mòbils durant la conducció. Tanmateix, s’ha de tenir en compte com a altres factors concurrents les infraccions de les normes de circulació i la presència d’alcohol/drogues i psicotròpics, entre d’altres.
2. SINISTRALITAT PER DEMARCACIONS
El nombre d’accidents de trànsit mortals s’ha reduït a les quatre demarcacions catalanes el 2016 respecte del 2015.
Accidents mortals
|
2010
|
2015
|
2016
|
%increment 2016 respecte al 2015
|
%increment 2016 respecte al 2010
|
Barcelona
|
76
|
52
|
43
|
-17.3
|
-43.4
|
Girona
|
55
|
29
|
25
|
-13.8
|
-54.5
|
Lleida
|
34
|
34
|
28
|
-17.6
|
-17.6
|
Tarragona
|
47
|
43
|
29
|
-32.6
|
-38.3
|
Total
|
246
|
176
|
153
|
-20.09
|
-41.0
|
Víctimes mortals
|
2010
|
2015
|
2016
|
%increment 2016 respecte al 2015
|
%increment 2016 respecte al 2010
|
Barcelona
|
86
|
55
|
48
|
-12.73
|
-44.19
|
Girona
|
65
|
30
|
34
|
13.33
|
-47.69
|
Lleida
|
37
|
38
|
28
|
-26.32
|
-24.32
|
Tarragona
|
58
|
53
|
43
|
-18.87
|
-25.86
|
Total
|
246
|
176
|
153
|
-13.07
|
-37.8
|