El conseller Jané presideix la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària
dimecres, 25 / gener / 2017
Comparteix a la teva xarxa social preferida:
La Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària (CCTSV), presidida pel conseller d’Interior, Jordi Jané, ha informat favorablement aquesta tarda sobre el Pla de seguretat viària (PSV) 2017-2019, impulsat pel Servei Català de Trànsit (SCT). L’objectiu principal fixat en aquest pla triennal és reduir l’any 2019, com a mínimfins a un 45% les persones mortes en sinistres viaris respecte del 2010,quan hi va haver 381 víctimes mortals a 30 dies per accident de trànsit a Catalunya.
El conseller Jané ha agraït a la comissió que el pla s’ha pogut dur a terme gràcies a l’aportació de tots els agents implicats en la seguretat viària a Catalunya. També ha manifestat que “el 2016 es va aconseguir una reducció del 20,89% en accidents mortals interurbans respecte del 2015”.
D’altra banda, la directora general del Servei Català de Trànsit, Eugenia Doménech, ha destacat d’aquest pla triennal, tres àmbits d’actuació d’anàlisi, estudi i proposta de millora, que són: la col·laboració plena amb els ajuntaments, l’atenció a les víctimes d’accidents, com s’està fent actualment amb el SIAVT, amb una atenció psicològica inmediata en accidents mortals i accidents amb ferits greus menors de 12 anys; i proposar millores en l’àmbit legislatiu. Domènech ha explicat que “aquestes actuacions són d’àmbit multidisciplinari amb la voluntat d’avançar amb molta intensitat”.
Pel que fa a les campanyes de prevenció i conscienciació que coordina el Servei Català de Trànsit amb Mossos d’Esquadra, Doménech ha comentat “aquest any es faran 15 campanyes i la novetat és que per primera vegada hi haurà una campanya dirigida als vianants”.
El document, que posteriorment ha de ser aprovat pel Govern de la Generalitat, recull les accions que s’ha de realitzar en els propers tres anys en el marc dels objectius estratègics que marca el Pla Estratègic de Seguretat Viària 2014-2020.
En el Pla Estratègic 2014-2020 es concreten i marquen aquests sis objectius principals:
1. Protegir els usuaris de la mobilitat i control eficaç de les conductes de risc
2. Impulsar un espai continu de seguretat viària (zones urbanes i interurbanes) i crear entorns de mobilitat transversals
3. Involucrar i coordinar entitats públiques i privades en la millora de la mobilitat segura
4. Disposar de les estructures, instruments i mecanismes de gestió de seguretat viària que permetin la consecució de resultats
5. Facilitar l’aprenentatge de la mobilitat segura al llarg del cicle vital
6. Recerca + desenvolupament + innovació en la seguretat viària
Accions destacades del Pla de Seguretat Viària 2017-2019
- Col·laborar amb els ajuntaments per a l'extensió de zones de vianants i zones 30 en els nuclis urbans
- Analitzar la segregació de motocicletes als accessos de les grans ciutats
- Oferir atenció psicològica a les víctimes de trànsit i també en el cas d’accidents mortals i accidents amb ferits greus on hi hagin infants de menys de 12 anys
- Implementar l'alcolock per a determinats col·lectius
- Realitzar el càlcul del cost social mitjà dels accidents mortals i dels accidents greus que es produeixin a la xarxa viària de Catalunya
- Col·laborar amb els ajuntaments en la redacció de treballs tècnics per a la millora de la seguretat viària en polígons industrials
- Control de les emissions dels vehicles mitjançant l’ús de sistemes OBD (centrals de control electrònic de l’automòbil) de les ITV
- Crear màsters i especialitzacions de seguretat viària
- Analitzar diferents aspectes legals, de responsabilitat i d’interacció relacionats amb els vehicles de conducció autònoma
- Implantar la codificació MAIS 3 (classificació dels ferits greus) en el sistema d’informació d’accidents de l’SCT
- Renovar integralment del CIVICAT (Centre d’Informació Viària de Catalunya)
- Proposar reformes en la legislació viària i en els àmbits legals relacionats amb els accidents de trànsit i seguretat viària
Durant la Comissió també s’ha informat de l’evolució de la sinistralitat mortal en zona interurbana des del 2010 al 2016. En concret, l’any passat es van registrar 153 víctimes mortals en zona interurbana, en 125 accidents. Es tracta de la xifra d’accidents mortals més baixa de la història a Catalunya.
La reducció de persones mortes per sinistres viaris és d’un 13,07% respecte de l’any 2015 i d’un 37,8% respecte del 2010.
La sinistralitat del 2016 ha vingut marcada per dos dels pitjors accidents múltiples des de l’assumpció de competències exclusives de gestió i vigilància del trànsit per part del Govern de la Generalitat l’any 1998. El 20 de març es van registrar a Freginals, a l’AP-7, 13 víctimes mortals i 36 ferits de diversa consideració. El 2 d’abril aPont de Molins, a l’N-II, van perdre la vida 7 persones i una va quedar ferida greu en una topada frontal entre dos turismes. En només dos accidents es van haver de lamentar 20 persones mortes i 37 ferits. També cal destacar les 3 víctimes mortals i 4 ferits en una pista asfaltada a Susqueda el 6 de desembre.
Conseqüentment a l’aprovació del Pla de Seguretat Viària 2017-2019, la propera Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària aprovarà el Programa d’Activitats 2017.
El Pla de seguretat viària, que es renova cada trienni, és el document clau que revisa i proposa les línies d’actuació que s'han de seguir per aconseguir els objectius generals de seguretat viària. Així, l’SCT ha elaborat al llarg d’aquests anys plans de seguretat viària per reduir l’accidentalitat, en els quals ha establert objectius genèrics de reducció del nombre de víctimes mortals que s’han anat complint i que ens va apropant a l’objectiu d’una mobilitat sense víctimes.
Més informació
aquíComparteix a la teva xarxa social preferida: