Coneix els protocols anticontaminació de les grans ciutats espanyoles: Madrid, Barcelona, Saragossa i Múrcia
dimecres, 8 / maig / 2019
Comparteix a la teva xarxa social preferida: Durant els últims temps, cada vegada són més les grans ciutats europees que aposten per crear protocols anti-contaminació per lluitar de forma eficaç contra la pol·lució ambiental. Així, durant els episodis de major contaminació s'activen mesures temporals de restricció del trànsit i de l'aparcament que permeten mantenir a ratlla un problema que afecta de ple a la salut dels ciutadans.

Com no podia ser d'una altra manera, les ciutats espanyoles no podien ser una excepció. Madrid, la capital del país, s'ha convertit en el millor ejemplode aquesta realitat, amb mesures vigents durant tot l'any com les restriccions de Madrid Central, així com amb un protocol que s'activa els dies de major contaminació. Altres ciutats com Barcelona, Saragossa o Múrcia també compten amb els seus propis protocols. En què consisteix cada un d'ells?
En el cas de Madrid, es contemplen tres nivells d'avís (Preavís, Avís i Alerta) i cinc escenaris de contaminació. El primer comporta una limitació a 70 km / ha la M-30 i els accessos a Madrid a la M-40; mentre que el segon afegeix la prohibició d'aparcar a la zona SER (excepte vehicles ZERO i ECO), així com la prohibició de circular a la M-30 i el seu interior als vehicles sense distintiu ambiental (incloent motocicletes i ciclomotors).

En el tercer escenari s'amplia la prohibició de circulació dels vehicles sense distintiu ambiental a tota la ciutat; en el quart s'afegeix la prohibició de circular a la M-30 i el seu interior als vehicles amb distintiu ambiental B, així com la circulació de taxis lliures excepte si són ZERO o ECO; mentre que en el cinquè s'estén la prohibició de circular a tota la ciutat als vehicles amb distintius B i C, i només es permet estacionar a la zona SER als vehicles ZERO. Queden exempts els residents d'un mateix barri i zona SER, els vehicles de persones amb mobilitat reduïda, els taxis i VTC en servei ... Tot això es complementa amb les mesures permanents de Madrid Central.
En el cas de Barcelona, ??els dies en què se superin els 200 micrograms de diòxid de nitrogen per metre cúbic durant almenys 1 hora s'activa un protocol mitjançant el qual es prohibeix la circulació de les furgonetes anteriors a 1994 que no compleixin la normativa anticontaminació Euro 1, els cotxes de gasolina anteriors al 2000, i els dièsel anteriors al 2006.

Aquestes mesures s'apliquen dins de la Zona de baixes emissions (ZBE) de la ciutat, formada per la Ronda de Dalt, la Ronda de Litoral i tot el terreny delimitat per elles. Queden fora per tant la Zona Franca, Vallvidrera, Tibidabo i les Planes. També s'inclouen l'Hospitalet i part dels municipis d'Esplugues, Cornellà i Sant Adrià de Besòs (concretament, les zones incloses dins de les rondes anteriorment descrites).
Saragossa disposa de tres nivells d'alerta (Nivell 1, Nivell 2 o avís i Nivell 3 o alerta), activant-les restriccions al trànsit quan s'arribi a l'últim nivell. Aquestes restriccions s'aplicaran en les anomenades Zones Zero, que inclouran la zona delimitada pels carrers Passeig Echegaray i Caballero, Passeig María Agustín, Passeig Pamplona, Passeig de la Constitució, Passeig La Mina, carrer Assalt i carrer Alonso V. Encara no s'ha explicat quins cotxes quedaran afectats per la bateria de mesures.

l sistema de Múrcia és similar al de Saragossa, amb el nivell 1 o Preventiu, el Nivell 2 o Correctiu i el Nivell 3 o Alerta. En el nivell d'Alerta s'activen les restriccions, amb restricció total al trànsit del centre urbà a aquells vehicles pre-Euro IV (excepte a aquells de serveis essencials), limitació de la circulació als vehicles de més de 3.500 kg, limitació de la velocitat màxima (entre 70-90 km / h en vies ràpides, autovies i accessos; a 100 km / ha les vies limitades a 120 km / h; a 70 km / ha les vies limitades a 100 km / h; a 50 km / ha les vies limitades a 70-80 km / h; ia 30 km / ha les vies limitades a 50 km / h), i restricció de la circulació al centre històric del 50% dels vehicles segons matrícules excepte serveis essencials, transport públic, vehicles de persones amb mobilitat reduïda, etc. També caldria afegir les restriccions en l'estacionament regulat.
FOROCOCHESELECTRICOS
Comparteix a la teva xarxa social preferida: