El ONCAS estudiarà l'evolució de la mobilitat lligada a la progressiva implantació de el vehicle autònom
CNAE posa en marxa l'Observatori Nacional de Conducció Automatitzada i Sostenible
- L'Observatori es proposa analitzar, divulgar i formar tant als nous conductors com a la societat en general, sobre els avenços tecnològics lligats a la conducció.
- Segons un estudi realitzat per la Universitat de València i CNAE, prop del 90% dels conductors espanyols no es plantejaria comprar un vehicle autònom, encara que pogués fer-ho.
- Fins l'automatització total dels vehicles i de la conducció, encara llunyana, els aspirants a conductors hauran de rebre formació, si es vol que facin un ús segur dels sistemes avançats d'ajuda a la conducció (ADAS).
- La presentació de l' ONCAS va tenir lloc durant la 49º Convenció Internacional d'Autoescoles, que va posar colofó a la Setmana Internacional de la Formació Viària, celebrada a la Corunya entre el 19 i el 24 de novembre.
La Confederació Nacional d'Autoescoles (CNAE) va llançar el primer Observatori Nacional de Conducció Automatitzada i Sostenible (ONCAS), en el marc de la 49º Convenció Internacional d'Autoescoles, celebrada a La Corunya del 22 al 24 de novembre. L'Institut Universitari d'Investigació en Trànsit i Seguretat Viària de laUniversitat de València (INTRAS) exercirà la secretaria tècnica de l'Observatori.
El ONCAS funcionarà com una comissió de treball la principal comesa consistirà en facilitar a el professional de la formació viària, al conductor i a al públic tota la informació rellevant sobre un fenomen encara incipient però destinat a adquirir un protagonisme creixent en la mobilitat de les properes dècades.
"Volem també incentivar la formació adequada del professorat de formació viària i de la ciutadania davant els diferents nivells d'automatització, el que redundarà en una millora de la mobilitat. La conducció automatitzada plantejarà una sèrie de reptes des del punt de vista de la sostenibilitat i de la seguretat viària que cal assumir, explica José Miguel Báez, president de la Confederació Nacional d'Autoescoles (CNAE).
"Mantindrem sota observació constant l'evolució i implantació dels diferents nivells d'automatització dels vehicles, la seva sostenibilitat i la seva repercussió en la seguretat viària, per tal de desenvolupar una formació i una educació vial de qualitat, facilitant l'accés a les mateixes de tota la població ", afirma Ignacio Lijarcio, portaveu de l'ONCAS i investigador de la Universitat de València.
Amb aquesta filosofia de treball, l'Observatori abraça l'avanç de la tecnologia i dels sistemes avançats d'ajuda a la conducció (ADAS), però "sense caure en l'il·lusionisme tecnològic-consistent en pensar que la tecnologia per si mateixa pot resoldre tots els problemes del trànsit-, sinó partint d'una base humanista i alhora tecnològica, on el conductor està per sobre d'una tecnologia que coneix ia la qual treu partit per millorar la seguretat en la conducció ", matisa Lijarcio.
Durant la presentació del ONCAS també es va fer referència a l'informe Vehicle autònom: l'opinió dels conductors espanyols, que CNAE i INTRAS van presentar durant l'any passat i que va constituir la primera investigació de el sector en què s'analitzaven les percepcions dels conductors i dels professors d'autoescoles sobre aquest tipus de vehicles.
Entre les principals conclusions d'aquest estudi, en què van participar 1.205 conductors d'entre 18 i 65 anys, destaca la de que el 87,1% dels conductors espanyols no es planteja comprar un vehicle autònom. Entre les raons que addueixen figuren el plaer de conduir (57,9%) i la seguretat (56,1%), ja que confien més en si mateixos que en les màquines. De fet, preguntats per les sensacions que genera el vehicle autònom la majoria dels enquestats van respondre que desconfiança, inseguretat, por o estrès.
"L'evolució de l'automatizació en els vehicles és un fenomen molt important per a la seguretat viària; en l'actualitat ens trobem amb automòbils cada vegada més automatitzats, mentre que els conductors en la seva immensa majoria encara recelen d'aquestes innovacions tecnològiques, les coneixen malament o no saben que existeixen. L'ONCAS vol establir ponts entre la tecnologia, la conducció i la societat ", comenta Lijarcio.
L'Observatori creu que en la pròxima dècada la progressió en l'automatització de vehicles serà una realitat. Amb aquest horitzó, és essencial que l'avanç cap a aquesta automatització vingui acompanyat d'una formació de qualitat que posi en relleu el paper del conductor en cada un dels estadis de l'automatització.
Els responsables del ONCAS han establert per als propers anys una sèrie d'objectius:
- Conèixer i divulgar els avenços tecnológics sobre connectivitat, automatització i sistemes ADAS.
- Realitzar un seguiment legislatiu a nivell nacional i internacional sobre conducció automatitzada i sostenible.
- Determinar el paper del factor humà en el nou paradigma de la conducció.
- Analitzar els possibles riscos que puguin comportar la connectivitat i la conducció automatitzada en la seguretat viària.
- Difondre l'opinió i visió dels experts, així com les novetats legislatives i les iniciatives de les diferents administracions sobre la conducció automatitzada i sostenible.