· L’acció forma part de les campanyes preventives i integrals de les policies de Trànsit que es duen a terme durant el 2018 amb l’objectiu de reduir la sinistralitat viària
· A l’anterior campanya de prevenció de seguretat passiva del mes de gener es van imposar 1.533 denúncies relacionades amb l’ús del cinturó
De l’1 al 7 d’octubre, el Servei Català de Trànsit (SCT) coordina amb Mossos d’Esquadra i Policies Locals una campanya policial preventiva d’ús de sistemes de seguretat passiva. Aquesta estratègia operativa per controlar l’ús de cinturó (tant per part del conductor com de l’acompanyant i dels ocupants dels seients posteriors), del casc i dels sistemes de retenció infantil (SRI) a les carreteres i carrers de Catalunya té per objectiu reduir les víctimes d’accidents de trànsit i recordar la importància d’emprar aquests dispositius i de fer-ho correctament.
A través dels Panells de Missatge Variable (PMV) ubicats a les carreteres catalanes, s’informarà i alertarà, al llarg de la setmana, d’aquesta campanya de controls intensius d’ús dels dispositius de seguretat passiva.
Durant la primera campanya, que es va dur a terme al mes de gener, es van imposar un total de 1.679 denúncies, de les quals 1.533 (més del 90%) van ser relatives al control de l’ús del cinturó.
Campanya controls seguretat passiva 2018
Tipologia
|
Nombre
|
Cinturó
|
1.533
|
SRI
|
76
|
Casc
|
70
|
|
1.679
|
|
|
D’aquestes 1.533 denúncies i pel que fa al tipus d’infractor, més del 70% són a conductors i la resta corresponen a passatgers davanters i passatgers posteriors.
* No utilitzar aquests sistemes de seguretat passiva o utilitzar-los inadequadament impliquen una sanció econòmica de 200,00 € i la pèrdua de 3 punts del carnet de conduir.
Davant d’això, l’SCT considera prioritari donar continuïtat a aquestes campanyes intensives per seguir conscienciant els conductors i la resta d’usuaris dels riscos i conseqüències d’aquesta acció. En aquest sentit, l’SCT remarca que no utilitzar els dispositius de seguretat passiva o fer-ho de manera incorrecta agreuja les conseqüències de lesivitat de les víctimes. De fet, no portar el cinturó, SRI o casc és, juntament amb la velocitat i la conducció sota els efectes de l’alcohol i altres drogues, una de les principals causes de lesions derivades dels accidents de trànsit.
Així mateix, des de l’SCT es vol recordar a tots els usuaris de la necessitat de cordar-se el cinturó de seguretat en tots els vehicles, també en els autocars. Per aquest motiu, el 2016 es va endegar la campanya
“A l’autocar també” en què, a través d’un vídeo amb els infants com a prescriptors i en el qual es destaquen les mesures de seguretat reglamentàries per a la protecció dels menors quan viatgen en vehicles de transport escolar, es vol sensibilitzar el conjunt de la ciutadania sobre la importància de cordar-se el cinturó també en aquests vehicles de transport de viatgers. A més, a principis del mes de juny del 2018, seguint l’objectiu de la campanya de conscienciació viària per la seguretat en aquests vehicles de transports de viatgers i adreçat específicament als viatgers, es va difondre el vídeo
“Passatgers segurs, a l’autocar també”. Alhora, el mes de setembre l’SCT també va coordinar campanyes preventives de control de transport escolar i de viatgers.
La seguretat passiva salva vides
Els elements de seguretat passiva són bàsics per salvar vides en cas de sinistre viari:
- L’ús del cinturó de seguretat és obligatori per a tots els ocupants de tots els vehicles, en tots els trajectes i tant en vies urbanes com interurbanes. En cas de turismes, als seients del darrere també és obligatori i bàsic per evitar seqüeles greus en cas d’accident.
- L’ús del cinturó redueix el risc de mortalitat en cas d’accident en un 75%. El seu ús, conjuntament amb el coixí de seguretat, representa una disminució de la mortalitat del 80%. El coixí de seguretat no és eficaç si no es complementa amb l’ús del cinturó de seguretat.
- No utilitzar el cinturó pot causar lesions internes de caràcter greu o mortal, sobretot al cap i al tòrax. El cinturó protegeix tant de sortir disparat de l’habitacle del vehicle com d’impactar contra el parabrisa.
- A 80 km/h un xoc frontal sense portar el cinturó de seguretat acostuma a comportar la mort o lesions de gravetat. En cas d’accident amb bolcada o gir brusc, el seu ús és fonamental. No portar-lo ben cordat multiplica per 25 el risc de patir lesions greus o mortals.
- En zona urbana, la possibilitat de resultar ferit greu o mort és 5 vegades menor si es porta cordat el cinturó de seguretat.
- Quan es produeix una frenada brusca, el pes d’una persona de constitució mitjana pot arribar a ser de 200 kg. En cas d’una col·lisió severa, els passatgers posteriors poden impactar amb els ocupants dels seients de davant i causar-los greus seqüeles i fins i tot la mort. En un impacte frontal, la probabilitat que un ocupant dels seients posteriors colpegi mortalment a un altre passatger dels seients de davant pot ser fins a 8 vegades més gran.
- No utilitzar el cinturó de seguretat es considera una infracció greu i suposa una multa de 200 euros. Si l’infractor és el conductor, la sanció implica la pèrdua de 3 punts del carnet de conduir. No utilitzar adequadament el cinturó de seguretat és una infracció greu, però no comporta pèrdua de punts.
Els infants, sempre al darrere:
- Els menors amb una altura igual o inferior a 135 cm han d’ocupar obligatòriament els seients del darrere del vehicle i han d’utilitzar sempre un sistema de retenció homologat i adaptat a la seva talla i pes.
- Excepcionalment, els menors amb una estatura igual o superior a 135 cm poden utilitzar directament els cinturons de seguretat del vehicle. No obstant això, fins els 150 cm és recomanable que continuïn fent servir un sistema de retenció infantil.
- Si un nen viatja sense subjecció es multipliquen per 5 les possibilitats que pateixi lesions mortals o greus. Si el sistema de retenció infantil s’utilitza adequadament, es redueix fins en un 75% les lesions en cas d’accident.
Consells bàsics per portar el casc amb seguretat:
- Cal que sigui homologat i es recomana que sigui del tipus integral. Si és integral, d’una sola peça, protegeix tot el cap i la cara. Cal portar-lo ben cordat i de la talla adequada. Ha de quedar ajustat i la corretja de subjecció no pot quedar solta ni superar mai la barbeta.
- El casc no és per a tota la vida. La data límit del material amb què s’ha fabricat, l’ús, el tracte rebut o el grau d’exposició als elements meteorològics que hagi sofert limiten el seu correcte funcionament en cas d’accident.