Cada vegada hi ha menys conductors de cotxes a Espanya: noves formes de mobilitat, menys diners, cotxes més cars ...
dimarts, 21 / setembre / 2021
Comparteix a la teva xarxa social preferida: En qüestió de cinc anys, a Espanya ha perdut més de dos milions de conductors amb carnet de conduir B. Les noves formes de mobilitat en ciutat, on es concentra la gran part de la població, sumat a la possibilitat, i necessitat, de comprar o no un cotxe es troben entre les causes.
La veritat és que les noves expedicions d'aquest permís han baixat notablement en els últims anys: el 2008 els nous conductors de cotxe es fixaven en 1,25 milions, però aquesta xifra ha anat descendint des de llavors baixant del milió el 2009 per arribar als poc més de 700.000 el 2020.
I és que els joves, essencialment els que viuen en grans ciutats, en general ja no tenen tant interès a treure el carnet de cotxe. O més aviat necessitat. Segons un recent estudi publicat per Uber, només el 58% s'ha tret el permís davant el 81% de la generació baby boom.
Més de dos milions de conductors menys des de 2015 ... i cada vegada menys nous

Segons les estadístiques de la DGT, el cens de conductors amb permís B ha passat de 18,9 milions el 2017 (que va ser l'any amb més automobilistes censats dels últims vuit) als actuals 16,3 milions del 2020, que és el últim exercici de què es tenen dades.
CONDUCTORS AMB PERMÍS B
2020
16.370.315
2019
16.345.897
2018
19.150.897
2017
18.910.314
2016
18.703.042
2015
18.448.076
2014
18.268.434
2013
18.181.357
Parlem per tant de 2,53 milions de conductors menys. I això es relaciona directament amb la reducció de noves expedicions de l'carnet de cotxe que s'ha experimentat en l'última dècada.
NOVES EXPEDICIONS PERMÍS B
2020
700.802
2019
863.674
2018
775.112
2017
632.512
2016
715.368
2015
713.014
2014
659.240
2013
654.924
2012
708.631
2011
749.810
2010
823.900
2009
977.035
2008
1.252.354
Fa 12 anys, el 2008, es van registrar un total de 1,25 milions de nous conductors. Des de llavors, la xifra de noves expedicions no ha superat el milió. El registre més baix es va fixar en 2017, amb 632.512, seguit del 2013 (654.924) i 2014 (659.240).
També 2020 va experimentar un nombre menor que els anys immediats anteriors. En part a causa de la pandèmia que va paralitzar classes pràctiques i teòriques durant els gairebé tres mesos de confinament total. Encara que amb la por a el contagi en el transport, hi ha hagut un lleuger repunt en l'ús de vehicle particular.
Però a grans trets, la tendència ha estat a la baixa. Si prenem com a referència 2008, sent l'últim any que més d'un milió de conductors es van treure el carnet, i ho comparem amb les últimes dades, de 2020, parlem de més de mig milió d'automobilistes nous menys (551.552)
Menys de el 60% dels joves es treu el carnet: abans ho feia més de l'80%
Tenint en compte que la majoria de conductors que tendeixen a treure el carnet són joves (normalment d'entre 20 i 30 anys), estem davant d'un nou escenari on tenir carnet i cotxe ha deixat de ser una prioritat si ho comparem amb anteriors generacions.
Així ho reflecteix per exemple un recent estudi publicat per Uber, que conclou que només el 58% dels joves nascuts a partir de 1995, és a dir amb 25 anys, té carnet de cotxe en comparació al 81% de la generació dels anomenats boomers que, amb aquesta edat, ja disposava de permís.
La tendència ha estat sempre descendent des d'aquesta generació del baby boom: els nascuts entre 1965 i principis dels 80 es fixaven en un 78% i els assenyalats com Millenials, nascuts aproximadament entre 1982 i fins a 1995, feien el mateix en un 74%.

Bé és cert que es tracta d'un estudi realitzat sobre unes mostra de 2.500 entrevistats. No obstant això, pot servir com a indicatiu per a la realitat actual ja que si prenem com a referència les noves expedicions de el permís de 2020 en comparació a les 2008, ens trobem amb una reducció propera al 56%.
D'altra banda, pel que fa a ràtios d'edat, en 2020, els joves d'entre 21 i 24 anys amb carnet de conduir es fixaven en 1.007.126 i els d'entre 25 i 29 anys en 1.397.222.
La franja d'edat de conductors amb el permís B més nombrosa és la compresa entre els 40 i els 44 anys d'edat, amb 1.933.722, seguida dels d'entre 45 i 49 anys: 1.838.813.
Estem parlant per tant de 3,77 milions de conductors de més de 40 i fins als 50 davant 2,4 milions dels més joves.
Per què estan baixant els conductors joves?

Entre les causes que assenyala Uber perquè cada vegada menys joves es tregui el carnet de conduir hi ha el de les noves formes de mobilitat (bicicletes, patinets i els propis serveis de taxi i VTC). El 65% dels enquestats les assenyala com a principal motiu per prescindir de l'carnet i per tant de l'automòbil.
Per darrere se situen altres, com la por a conduir (36,5%), l'elevat cost que suposa tenir un cotxe (25%), que inclou tant la compra com el manteniment de la mateixa, o el cost del propi carnet de conduir (22%). El segueixen altres com el de condueix una altra persona (20%) o la manca de temps (15%).
No obstant això, i més enllà d'aquest estudi, és determinant on es resideixi per prescindir o no de tenir cotxe o al menys carnet de conduir. Encara que en general, i malgrat la penetració del carsharing a les ciutats, van units.

Menor cultura del cotxe. Bé és cert que aquesta va per barris i que Espanya no ha estat a l'altura dels EUA (on els preus molts més baix sempre han estat clau) o països europeus com Itàlia o Alemanya, amb molta més tradició automobilística. Al nostre país, generalment, ha estat més lligat a la funcionalitat que a l'aspecte passional.
Menys sentit en les grans ciutats. Atès que el cotxe s'entén aquí des d'un punt de vista essencialment funcional, en els últims anys amb les arribada de noves formes de mobilitat aquest s'ha vist diluït. Encara que això s'aprecia sobretot a les ciutats.
És a dir, que la tendència en grans urbs com Madrid, Barcelona, València o Sevilla és que no es precisi tant el cotxe per moure, on a més treure el carnet és més car.
No obstant això, la cosa canvia si es resideix en localitats de la perifèria de les mateixes, ja que el transport públic no sempre cobreix les necessitats de mobilitat. I en aquest cas es fa l'esforç d'invertir en obtenir el carnet i el cotxe ja que es guanya tant en llibertat com en reducció de el temps per als trajectes.
I no cal dir si es viu en altres zones més despoblades o municipis més petits on el vehicle privat és essencial per tenir llibertat de moviments.

Restriccions mediambientals. D'altra banda, les restriccions de mobilitat als més contaminants a les ciutats més grans de país també estan contribuint a deixar el cotxe. I seguirà fent-ho: totes les poblacions espanyoles de més de 50.000 habitants han de tenir una zona de Baixes Emissions.
Per exemple Madrid vetarà completament als sense etiqueta en 2025 i Barcelona ja ho fa a tota la ciutat i part de la perifèria, encara que subjecte a horari i dies entre setmana.
I això es relaciona immediatament amb la compra d'un cotxe, ja que si bé l'oferta d'alternatius és creixent, són en general encara cars en comparació als tèrmics, l'oferta més és més gran. Per aquest motiu les marques estiguin apostant per la compra flexible, el lloguer de particulars o la subscripció.

Crisi econòmica. A més, en el cas dels joves, se suma el fet que no comptin actualment amb el poder adquisitiu necessari per a adquirir i mantenir un cotxe. Cal no oblidar que la taxa d'atur ha crescut exponencialment en aquest estrat d'edat en els últims anys a aquell temps de la crisi econòmica.
Cotxes més cars. A tot això se suma que, més enllà d'ofertes o el mercat de segona mà, el preu dels cotxes s'ha incrementat notablement: primer per les mecàniques electrificades i segon per la dotació tecnològica.

Així mateix, els segments més assequibles cada vegada integren més equipament de categories superiors, sent la tendència actual, i la pròpia oferta tendeix a la moda SUV, que són vehicles més grans i per tant més costosos.
En conclusió, tot suma. I tot i que encara hi ha molts joves que opten per tenir cotxe i treure el carnet, en general la tendència és a la baixa i l'horitzó pinta a una inclinació a la baixa. A el menys des del prisma d'aquest moment.
motorpasion
Comparteix a la teva xarxa social preferida: