Buch ha apel·lat a la coresponsabilitat de la resta dels ocupants del vehicle afirmant que "tenen tot el dret d'exigir responsabilitat i concentració màxima al conductor"

-
Un 16% de les víctimes mortals d’aquest estiu no portaven cinturó de seguretat i el 46% dels conductors sancionats per alcoholèmia, duplicaven, triplicaven o superaven encara més la taxa màxima d’alcoholèmia permesa
“Córrer, l’ús del mòbil, no respectar els senyals de trànsit, el consum d’alcohol i drogues o no portar el cinturó de seguretat ens porta a ser suïcides i, fins i tot, homicides a les carreteres”. Amb aquesta contundència, el conseller d’Interior, Miquel Buch, ha iniciat la roda de premsa en què s’ha presentat el balanç de la sinistralitat viària d’aquest estiu.
El conseller ha dit que “tot i que les dades de l’estiu mostren una certa contenció, no podem estar satisfets”.
En aquest sentit, Buch ha explicat que des del Departament d’Interior es continuarà treballant en el pla de contenció dels accidents, que es va posar en marxa el passat mes d’abril, i ha anunciat que “es faran controls de 24 hores amb la col·laboració entre els Mossos d’Esquadra i les policies locals i per tot el país”.
A més a més, el conseller ha anunciat que “un cop acabat l’estiu, farem una nova distribució d’aquells trams de via on cal més presència policial en funció de la mobilitat durant la temporada de tardor i hivern”.
Buch també ha apel·lat a la coresponsabilitat de la resta dels ocupants del vehicle de qui ha dit que “tenen tot el dret d’exigir responsabilitat i concentració màxima al conductor”. “Els altres ocupants del vehicle també poden salvar vides” ha afegit.
Per la seva part, el director del Servei Català de Trànsit, Juli Gendrau, ha explicat que a Catalunya, entre el 22 de juny i l’11 de setembre, hi hagut 52 persones mortes en accidents de trànsit, un 16% més que el mateix període de l’any passat, quan hi va haver 45 víctimes mortals.
Gendrau ha destacat l’augment del 112% aquest estiu d’accidents mortals amb dos vehicles implicats en comparació amb el mateix període del 2017. A més ha volgut remarcar que “un 16% de les víctimes mortals no portaven cinturó de seguretat. “Hi ha un descens de l’ús del cinturó i això l’any 2018 no pot ser”, ha subratllat.
D’altra banda, el director de l’SCT ha expressat l’especial preocupació per l’increment de la sinistralitat dels motoristes: “Estem lluny del nostre objectiu, que és reduir la xifra registrada l’any 2010” i ha afegit que la major part dels sinistres d’aquest col·lectiu són sortides de via. També ha fet èmfasi en l’augment dels vianants atropellats, “la majoria provocats per avaries”.
Pel que fa als factors de risc, Gendrau ha destacat que s’ha detectat un increment de les velocitat mitjanes a les carreteres catalanes i que el 46% dels conductors sancionats per alcoholèmia, duplicaven, triplicaven o superaven encara més la taxa màxima d’alcoholèmia permesa.
Finalment, el cap de la Comissaria General de Mobilitat, Joan Carles Molinero, ha fet un balanç “moderadament positiu” dels primers 5 mesos d’aplicació del pla de contenció per minimitzar els accidents de trànsit. “El pla ha reduït un 18% les víctimes mortals en els trams on hi ha hagut presència policial i ha frenat l’augment de la mortalitat a la resta de trams de la xarxa viària”, ha explicat.
Molinero ha detallat que aquest pla contempla quatre eixos que són, l’excés de velocitat, l’alcohol, el consum de substàncies estupefaents i, finalment, les distraccions, incidint sobretot en les vies de circulació on hi ha més presència de vehicles.
SCT