Barcelona és la ciutat amb més moteres d'Espanya. En aquesta localitat, una quarta part de les motos les porten conductores. Altres municipis on cada vegada és més habitual veure a una dona manejant un d'aquests vehicles són Girona, Sant Sebastià, Mijas, Fuengirola, l'Hospitalet de Llobregat i Cadis. En totes aquestes localitats, elles representen més d'un 20% dels conductors de motos, escúters i ciclomotors. Aquesta és una de les conclusions que llança la tercera edició de l'informe Les dues rodes a Espanya elaborat per Estamos Seguros en col·laboració amb ANESDOR i Centre Saragossa.
Els vehicles de dues rodes han generat entusiasme entre els conductors homes des de la seva creació, però no havien aconseguit despertar el mateix interès entre elles. Encara avui, les dones amb prou feines representen el 16% dels conductors de motos, d'acord amb la informació de què disposa l'assegurança. Un percentatge modest si es compara amb la seva presència en altres categories d'automòbils. Elles són el 25,6% dels conductors declarats de qualsevol vehicle a motor i, en el cas específic dels turismes, encara més: el 28,5%.
Diversos factors juguen a favor de la creixent afició de les dones per les dues rodes. Entre ells figuren els nous hàbits de la mobilitat urbana, el desenvolupament de materials que permeten que les motos siguin més lleugeres i l'existència d'una forta cultura motera local. Les províncies on més s'estilen els vehicles de dues rodes solen ser, també, les que presenten percentatges de conductores més elevats. Els territoris on elles tenen una major presència en el món de les dues rodes són Girona, Guipúscoa, Cadis i Balears.
Afició motera per províncies
Les províncies que alberguen les majors ciutats d'Espanya són les que presenten una major quantitat de vehicles de dues rodes en termes absoluts. El rànquing el componen Madrid, Barcelona, ??València ... Una anàlisi en termes proporcionals, és a dir, mesurant la quantitat d'unitats en funció de la població, revela un panorama diferent. Sota aquest prisma, Cadis és la terra dels ciclomotors (2.576 unitats per cada 100.000 habitants); Màlaga, la província amb més motos (5.750), i Girona lidera la classificació dels escúters (4.720). Si es prenen en consideració tots els vehicles de dues rodes junts, el podi de províncies amb més afició el componen, en aquest ordre, Girona, Granada i Màlaga. En cada un d'aquests territoris hi ha un vehicle de dues rodes per cada 10 habitants.
L'informe inclou una radiografia de les ciutats de més de 75.000 habitants on hi ha una major tirada per les motos d'alta cilindrada. Aquesta anàlisi revela que vuit de les 10 localitats que encapçalen aquesta classificació són municipis ubicats a la Comunitat de Madrid. Són Las Rozas, Parla, Rivas-Vaciamadrid, Fuenlabrada, Alcorcón, Getafe, Móstoles i Torrejón d'Ardoz. Els dos restants es troben a les Illes Canàries. Són Telde i Sant Cristóbal de la Laguna.
L'estudi també realitza una anàlisi dels conductors. Tot i que cada vegada més dones s'animen a anar amb moto o escúter, el motorista tipus és un home, d'entre 45 i 48 anys que, a més, és l'únic conductor habitual del seu vehicle. I és que, si en alguna cosa es diferencien les motos dels cotxes és que, a l'contrari del que passa en els turismes, en les assegurances dels vehicles de dues rodes no sol aparèixer un segon conductor habitual.
La perícia i exigència física que comporta gestionar una moto es percep quan es comparen la cilindrada dels vehicles amb l'edat dels seus conductors. Els conductors de motos van augmentant la potència dels seus vehicles d'acord s'aficionen més a les dues rodes. Però complert el mig segle, aquells que continuen al capdavant d'un manillar afluixen el seu gust per l'accelerador i tornen a optar per motos menys potents.
Més de la meitat de motos a Espanya són japoneses
El III informe sobre Les dues rodes a Espanya també revela la passió que generen les marques japoneses a Espanya: Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki ... Aquestes quatre ensenyes nipones sumen la meitat de les motos escúters i ciclomotors que hi ha al país.
D'acord amb aquest treball, Honda aplega un 18,22% de parc nacional de les dues rodes. El segueix Yamaha, amb un altre 17,45% i el tercer lloc és per a la italiana Piaggio-Vespa, amb un 11,9% de l'mercat. A la llista dels 10 primers fabricants hi ha lloc per a altres ensenyes nipones (Suzuki i Kawasaki), així com per europees (BMW i Peugeot), taiwaneses (Kymco i SYM), a més d'una nord-americana (Harley Davidson).
A Espanya hi havia al tancament de 2018 (últimes dades disponibles) un total de 3,23 milions de vehicles de dues rodes. Des de 2010, aquest segment de el parc mòbil ha crescut en unes 490.000 unitats. Aquest increment sostingut any rere any es fonamenta en la creixent acceptació que tenen motos i escúters. Els ciclomotors, en canvi, han perdut adeptes.
Una anàlisi per cilindrades revela que un 30% de les motos que circulan per carrers i carreteres té cubicatge d'entre 76 i els 150 centímetres cúbics (cc). Les motos d'entre 500 i 750 cc també tenen força acceptació. Representen una quarta part de parc.
Els vehicles de dues rodes tenen una edat a Espanya pròxima als 10 anys, si s'exclouen les unitats considerades clàssiques (> 25 anys), pròpies de l'col·leccionisme. Els ciclomotors, amb 13 anys de mitjana sobre els seus xassís, són els que tenen una vida útil més prolongada. La rotació més ràpida es dóna amb les motos lleugeres, l'antiguitat mitjana no arriba als 8 anys.
anesdor