BALANÇ DE LA SINISTRALITAT VIÀRIA: ANY 2015
Comparteix a la teva xarxa social preferida:
L’any 2015, en el conjunt de Catalunya, en vies urbanes i interurbanes, van morir 261 persones en accidents de trànsit a 24 hores, una xifra que suposa un augment global del 13,5 % respecte de l’any 2014. De les 261 víctimes mortals, 176 van patir un sinistre en carreteres o autopistes, i 85, en zones urbanes.
La reducció acumulada del període 2010-2015 és del 28,5 %. Cal tenir en compte que l’objectiu del Pla de seguretat viària 2014-2016 és el d’una reducció del 30 % al final del 2016.
Les víctimes mortals augmenten en zona interurbana un 25,7 % respecte del 2014. En canvi, les víctimes mortals disminueixen en zona urbana un 5,5 % respecte del 2014.
El repunt general de la sinistralitat es pot explicar bàsicament per dos motius:
1. Un cert relaxament en el comportament dels conductors.
2. Un augment dels accidents greus a causa de la velocitat inadequada o excessiva, la distracció(bàsicament per l’ús inapropiat dels telèfons intel·ligents), el consum d’alcohol i estupefaents i menys ús dels sistemes de seguretat passiva.
Preocupació per les distraccions
→ Cal destacar que les distraccions van ser presents en el 31,78 % dels accidents amb morts i ferits greus registrats a les carreteres catalanes l’any passat, una dada que suposa un increment del 12,81 % en relació amb l’any 2014.
Accidents amb morts i ferits greus segons factors concurrents
|
Any
|
2014
|
2015
|
|
|
Accidents
|
% total accidents
|
Accidents
|
% total accidents
|
% variació
2015-2104
|
Distracció
|
242
|
30,79 %
|
273
|
31,78 %
|
12,81 %
|
Infracció circulació conductor
|
211
|
26,84 %
|
222
|
25,84 %
|
5,21 %
|
Errada del conductor
|
151
|
19,21 %
|
149
|
17,35 %
|
-1,32 %
|
Velocitat
|
133
|
16,92 %
|
143
|
16,65 %
|
7,52 %
|
Irrupció animal calçada
|
2
|
0,25 %
|
16
|
1,86 %
|
700 %
|
Infracció circulació vianant
|
14
|
1,78 %
|
13
|
1,51 %
|
-7,14 %
|
Alcohol
|
8
|
1,02 %
|
12
|
1,40 %
|
50 %
|
Avaria mecànica
|
9
|
1,15 %
|
10
|
1,16 %
|
11,11 %
|
Calçada en
mal estat
|
8
|
1,02 %
|
9
|
1,05 %
|
12,50 %
|
Es desconeix
|
4
|
0,51 %
|
6
|
0,70 %
|
50 %
|
Estupefaents
|
1
|
0,13 %
|
4
|
0,47 %
|
300 %
|
Altres causes
|
3
|
0,38 %
|
2
|
0,23 %
|
-33,33 %
|
Total
|
786
|
100 %
|
859
|
100 %
|
9,29 %
|
A les vies interurbanes, el nombre de mots i ferits greus va augmentar l’any passat un 43,33 % en divendres i un 39,9 % en diumenge, uns increments que s’associen a un augment de la mobilitat d’oci. Per franja horària, també van pujar les víctimes mortals i els ferits greus a la nit: un 36 % en comparació amb l’any 2015. Aquest increment sovint té relació amb el consum d’alcohol i drogues.
19 víctimes mortals a l’N-340
→ Per vies, l’N-340 és la carretera on hi va haver més accidentalitat amb morts i, en canvi, la C-55 va destacar com a cas d’èxit de reducció dels sinistres amb víctimes mortals
Les deu carreteres amb més morts
a Catalunya
|
Any
|
2010
|
2014
|
2015
|
N-340
|
23
|
12
|
19
|
C-31
|
9
|
7
|
10
|
AP-7
|
16
|
9
|
8
|
N-II
|
18
|
3
|
8
|
A-2
|
1
|
4
|
6
|
N-260
|
8
|
3
|
6
|
C-14
|
8
|
8
|
5
|
C-55
|
10
|
8
|
5
|
N-420
|
5
|
3
|
5
|
C-16
|
5
|
3
|
4
|
Total
|
103
|
60
|
76
|
→ En tram interurbà, per tipus de vehicle, els morts i ferits greus d’accidents amb motocicletes van tornar a augmentar, gairebé un 10 %, i es van situar amb valors similars als que hi havia l’any 2010. També cal destacar l’augment dels vianants implicats en sinistres, amb un 36,11 %.
Morts i ferits greus per tipus de vehicle
|
Any
|
2010
|
2014
|
2015
|
Variació
2015 -2014
|
Variació
2015-2010
|
Vianant
|
81
|
36
|
49
|
36,11 %
|
- 39,51 %
|
Bicicleta
|
56
|
65
|
62
|
-4,62 %
|
10,71 %
|
Motocicleta
|
382
|
340
|
372
|
9,41 %
|
-2,62 %
|
Vehicles lleugers
|
690
|
462
|
501
|
8,44 %
|
-27,39 %
|
Vehicles pesants
|
60
|
46
|
52
|
13,04 %
|
-13,33 %
|
Altres
|
9
|
10
|
14
|
40 %
|
55,56 %
|
Total
|
1.278
|
959
|
1.050
|
9,49 %
|
-17,84 %
|
→ A totes les demarcacions va augmentar la xifra de víctimes mortals i ferides greus, excepte a la demarcació de Barcelona, que es manté estable. Tarragona és la demarcació amb els resultats més negatius, amb un pes significatiu de la mortalitat registrada a l’N-340. La reducció del 2015 respecte del 2010 de les quatre demarcacions és del 17,84 %.
Morts i ferits greus per demarcació
|
Any
|
2010
|
2014
|
2015
|
Variació
2015 -2014
|
Variació
2015-2010
|
Barcelona
|
589
|
468
|
472
|
0,85 %
|
-19,86 %
|
Girona
|
264
|
181
|
185
|
2,21 %
|
-29,92 %
|
Lleida
|
175
|
163
|
202
|
23,93 %
|
15,43 %
|
Tarragona
|
250
|
147
|
191
|
29,93 %
|
-23,6 %
|
Total
|
1.278
|
959
|
1.050
|
9,49 %
|
-17,84 %
|
Per més informació sobre aquesta qüestió cliqueu
aquí
Infotrànsit
Comparteix a la teva xarxa social preferida: