Accident de moto, ¿com reaccionar?
dimarts, 6 / agost / 2019
Comparteix a la teva xarxa social preferida: Què fem si, com a vianants o com a conductors d'un vehicle, ens topem amb un accident de moto? Primer, hem de ser conscients de l'obligació legal d'atendre els accidentats. És el que s'anomena «deure de socors» i la seva omissió està penada.
PAS: Protegir / Avisar / Socórrer
En els seus passos bàsics, l'atenció a un motorista no es diferencia de l'atenció a un altre accidentat. Sí que obliga a extremar l'atenció en certs punts i afegeix una precaució específica amb relació al casc. El protocol clàssic és el «PAS»:
1. Protegir
Si circulem en un vehicle, aturar-nos en una zona segura, posar-nos l'armilla reflectant i senyalitzar l'entorn amb els triangles reflectants. En altres paraules, protegir-nos a nosaltres mateixos mentre prestem auxili, protegir el lloc amb una senyalització adequada i protegir l'accidentat. Aquest últim punt és especialment important en el cas de motoristes que, estesos a terra, poden resultar invisibles per altres usuaris.
2. Avisar
Ja tenim entrada al ferit, veure si està conscient i fer-li notar la nostra presència. Després de valorar la situació, l'anomenada immediata al servei d'emergències 112 és fonamental per iniciar la cadena d'assistència i reduir el risc que s'agreugin les lesions. En trucar, hem d'indicar clarament la localització de l'accident, les característiques i nombre de vehicles implicats, i el nombre de ferits i la màxima informació sobre el seu estat.
3. Socórrer
És la part més delicada i de més risc per l'accidentat, especialment en un entorn de nervis i desconcert. La norma general recomana no moure en cap cas al ferit fins que no arribi l'assistència. Però si no hi hagués més remei cal mantenir l'eix «cap-coll-tronc»: moure en bloc i evitant desplaçaments del cap o el coll pel que fa al tronc. Així evitarem que s'agreugin possibles lesions a la columna cervical i el sistema nerviós central. Per aquesta mateixa raó, al socórrer un motorista, cal evitar llevar-li el casc. També cal evitar llevar-li els guants o la roba.

Mentre esperem l'arribada dels serveis d'emergència, ens mantindrem al costat del accidentat per evitar que es mogui. També per tranquil·litzar-lo. En funció de la gravetat i si tenim els coneixements necessaris, podem realitzar maniobres de reanimació. Si no sabem com atendre'l, és preferible esperar l'arribada de l'emergència experta.
El eCall per l'accident de moto
El temps que tarda l'assistència a arribar al lloc de l'accident i atendre el ferit podria reduir significativament si les motos disposessin d'eCall. És el sistema que avisa automàticament als serveis d'urgència en cas d'accident de moto.
El eCall és obligatori en tots els turismes i furgonetes lleugeres que es matriculen a Europa a partir d'abril de 2018. Tot i així, encara no es contempla la seva extensió a les motos. En el marc del projecte europeu Heero, el RACC va realitzar una enquesta a motoristes per conèixer el grau d'acceptació d'un eCall adaptat a motoristes; els resultats van ser rotunds: un 97% d'usuaris de motos i ciclomotors estaven d'acord amb la seva incorporació i fins un 78% pagaria els 150 euros de cost addicional que podria suposar.
Comparteix a la teva xarxa social preferida: