2019: menys morts, però una reducció insuficient
dilluns, 13 / gener / 2020
Comparteix a la teva xarxa social preferida:
El 2019, 171 persones han mort en 157 accidents mortals a les carreteres de Catalunya. Les víctimes mortals han baixat un 11,4% respecte al 2018 i un 30,5% respecte al 2010. Són menys morts, però es tracta d’una reducció insuficient pel que fa als objectius fixats per la Unió Europea per al 2020, que demanen disminuir a la meitat les víctimes mortals registrades el 2010.
El director del Servei Català de Trànsit, Juli Gendrau, concreta que en els darrers anys s’ha produït “un cert estancament” en la reducció de la sinistralitat viària mortal, i en aquest context s’ha constatat que la majoria dels sinistres tenen relació amb el factor humà i estan associats a variables com la velocitat excessiva, les distraccions o el consum d’alcohol i drogues. En aquest sentit, destaca que “creiem que el salt important per a la reducció de l’accidentalitat hauran de ser les ajudes tecnològiques en la seguretat que s’estan incorporant als vehicles”.
Més morts en la mobilitat d’oci i més víctimes vulnerables i de més edat
De les 171 víctimes mortals que hi ha hagut a Catalunya en zona interurbana el 2019, més de la meitat, 96, un 56,1%, s’han accidentat en cap de setmana o en dia festiu, és a dir, en el que es considera mobilitat d’oci. El cap de setmana més negre de l’any, el que va registrar més morts per accident de trànsit, va ser el del 22 al 24 de març, amb 7 persones finades a les carreteres catalanes.
Si ens fixem en els col·lectius més vulnerables, el 2019 han mort 47 motoristes a la carretera, la qual cosa suposa un augment d’un 9,3% en el nombre de motoristes morts respecte a l’any anterior. A més, 9 ciclistes han perdut la vida i 10 vianants han mort atropellats. Així, en conjunt, de les 171 persones mortes el 2019, un 38,6% són víctimes de col·lectius vulnerables.
En la radiografia de la sinistralitat del 2019 també convé destacar que pel que fa al’edat de les víctimes mortals hi ha hagut un augment del 43% en el nombre de morts dins la franja de 65 a 74 anys respecte al 2018. També val la pena ressaltar la reducció d’un 46,5% dels morts en la franja d’edat de 35 a 44 anys.
Barcelona, AP-7 i A-2 i octubre, les dades més negres
D’altra banda, Barcelona, amb 76 finats a les carreteres, és la demarcació amb més morts, tot i que ha registrat dues víctimes menys que l’any anterior. A les carreteres de Girona és on hi ha hagut una reducció més gran de víctimes mortals, amb 27 morts respecte als 35 del 2018. A Tarragona, amb 40 morts, i a Lleida, amb 28, hi ha hagut 6 víctimes menys que l’any anterior.
Posant la lupa al territori, de la llista de vies on hi ha hagut quatre víctimes mortals o més, veiem que l’AP-7 i l’A-2 són les vies que més morts registren aquest any, amb 15, seguides de l’N-II, amb 11. La C-12 ha registrat 10 morts aquest 2019.
Pel que fa als mesos de l’any, octubre va ser el que va registrar un nombre més elevat de víctimes mortals, amb un total de 21, seguit de l’agost, amb 20, i del març i el juliol, amb 18. El darrer mes de l’any ha estat el menys mortífer a la carretera, amb 7 víctimes mortals.
INFOTRANSIT
Comparteix a la teva xarxa social preferida: