2018, 1.180 morts, 18 menys que l'any anterior
dilluns, 7 / gener / 2019
Comparteix a la teva xarxa social preferida:
Durant l'any 2018 s'han produït 1.072 accidents mortals en vies interurbanes, en els quals han mort 1.180 persones i 4.515 ferides hospitalitzades, fet que suposa un descens en el nombre de morts i ferits greus de -1,5% i -7,6 % respectivament i un augment del 0,7% en el nombre d'accidents mortals.
Aquesta accidentalitat s'ha produït en un escenari, en el qual els desplaçaments han augmentat un 2% (7,8 milions més), la qual cosa suposa que durant l'any passat es van realitzar més de 416 milions de desplaçaments de llarg recorregut; el parc de vehicles ha augmentat un 3%, situant-nos en els 33,7 milions d'vehicles i el cens de conductors ha crescut un 1%, situant-nos en 26,8 milions de conductors.
Aquestes dades han estat donades a conèixer pel ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, acompanyat pel director general de Trànsit, Pere Navarro, en la presentació del Balanç d'accidentalitat viària 2018. El ministre ha manifestat que les xifres donades a conèixer avui són provisionals i únicament referides als accidents mortals ocorreguts en vies interurbanes i víctimes preses fins a les 24 hores de produir-se l'accident. "Caldrà esperar a tenir les xifres definitives ja consolidades en les que s'inclouran les víctimes a 30 dies d'accidents ocorreguts en vies urbanes i interurbanes per tenir la informació completa i llavors, només llavors, i amb les dades definitives podrem saber com ha anat l'any ".
De les xifres d'aquest balanç Grande-Marlaska destaca que dels 1.180 morts, el 74% han ocorregut a la carretera convencional; un 20% dels vianants morts en atropellament va ser en vies ràpides; s'incrementa del 18 al 21% el nombre de morts majors de 65 anys (el 60% d'ells eren conductors) i el gènere de les víctimes, el 80% van ser homes. A més considera important destacar, en vies interurbanes, un descens de la mortalitat de ciclistes i motoristes. No obstant això, s'incrementa i de manera considerable l'atropellament a vianants en un 48%. Finalment, una altra dada alarmant és el que un 20% dels morts no usaven cinturó de seguretat en el moment de l'accident.
El ministre ha ressaltat que d'aquestes xifres la causa no està en l'augment de viatges (que han crescut un 2% el 2018), ni del parc de vehicles (un 3% més) ni del cens de conductors (un 1%): "l'índex de sinistralitat depèn de les persones que es posen al volant, de l'educació, de les mesures de seguretat adoptades i de les mesures de vigilància i control del compliment de la normativa". "Tota la normativa de seguretat viària ha de tenir en compte dos aspectes: la fal·libilitat de l'ésser humà, és a dir, que tots tenim errors i la vulnerabilitat dels éssers humans", ha conclòs Grande-Marlaska, en línia amb la filosofia que va néixer a Suècia sobre Visió Zero o Sistema assegurança.
Possible canvi de tendència?
2018 ha estat un any irregular. L'estiu, considerant com a tal els mesos de juliol i agost, va ser negatiu, ja que van morir 256 persones, 31 més que en l'estiu de l'any anterior. No obstant això, en els últims quatre mesos de l'any, els morts han baixat un 9,5%, 40 morts menys que en el mateix període de l'any anterior.

2018 ha estat un any de transició en el que després de 2 anys augmentant el nombre de morts per accident de trànsit, s'ha aconseguit frenar la sinistralitat el que podria indicar que estem davant d'un punt d'inflexió i canvi de tendència. No obstant això, caldrà esperar a 2019 per saber si aquest canvi es confirma "ha afirmat el ministre de l'Interior durant la seva compareixença.
perspectiva històrica
En els últims deu anys, el nombre de morts en accident de trànsit ha disminuït un 46% (-1.000 morts), passant dels 2.180 morts el 2008 als 1.180 morts en 2018. En aquest mateix període, els desplaçaments de llarg recorregut han augmentat un 5%, el parc de vehicles un 9% i el cens de conductors un 13%.
Nota: En el gràfic, el parc s'expressa en 1.000 vehicles, el cens en 1.000 conductors i els moviments en 10.000 moviments de llarg recorregut
Radiografia de l'accidentalitat de 2018
Per sexe: El 80% dels morts són homes, enfront del 20% de dones, percentatges que es mantenen estables des de fa anys.
Per tipus de via i accident: El 74% dels morts tenen lloc en vies convencionals. Concretament l'any passat van morir en aquest tipus de vies 877 persones, 41 menys que el 2017 (-4,5%). Els accidents més comuns a les vies convencionals han estat les sortides de la via amb 40% i 27% per xoc frontal.
A les vies d'alta capacitat dels morts han augmentat en un 8,2% respecte a l'any anterior. El 2018 han mort 318 persones en autopistes o autovies, enfront dels 295 de 2017. Les sortides de la via i les col·lisions posteriors i múltiples són els accidents més freqüents amb el 40% i el 21% respectivament.
Destaca també que en aquestes vies d'alta capacitat, el percentatge de vianants atropellats morts ha estat del 20%, concretament 49 persones. En el cas de les vies convencionals, els atropellaments a vianant han estat de 65.
Per tipus d'usuari: Es va confirmant la tendència que en els últims anys estan augmenten els usuaris vulnerables morts i reduint-se els morts usuaris de turisme. El 2011 els usuaris de turismes morts era el 56% i el 2018 el 50%. En canvi, els usuaris vulnerables han passat de ser el 30% el 2011 al 35% l'any passat.

Por edad: La franja de edad con más fallecidos es la de mayores de 65 años con 249 fallecidos, 68 fallecidos más que el año anterior. De ellos el 60% han sido conductores, el 21% pasajeros y el 19% peatones. En el año 2011, los mayores de 65 años fallecidos representaban el 18% y el año pasado el 21%.
Le siguen los de 45 a 54 años con 225 fallecidos y los de 35 a 44 años con 208 fallecidos.
En el caso de los jóvenes, los fallecidos entre 15 y 24 años y de 25 a 34 años son el 13% y el 16% respectivamente.

Ús d'accessoris de seguretat: El 22% dels conductors i passatgers morts en turismes i furgonetes a 2018 no portaven posat el cinturó de seguretat en el moment de l'accident.
Dels 211 morts en motocicleta, 7 no utilitzaven casc. Tampoc ho utilitzaven a 5 usuaris de ciclomotor dels 30 morts en aquest tipus de vehicle. En el cas dels ciclistes, dels 36 morts, 5 no el portaven, malgrat ser obligatori en vies interurbanes.
DGT
Comparteix a la teva xarxa social preferida: