1907: B-1, el primer cotxe matriculat a Barcelona
dijous, 21 / febrer / 2019
Comparteix a la teva xarxa social preferida: Malgrat que l'automòbil va néixer com a concepte i a nivell industrial a Barcelona, ??el primer cotxe matriculat a Espanya no ho va ser a la Ciutat Comtal i sí a Palma de Mallorca l'any 1900. El PM-1 va ser un Clement de 2,5 CV de potència, importat des de França i propietat d'un maquinista retirat de l'Armada, Josep Sureda Fonts.
Després d'aquesta primera matriculació van arribar altres tres (Càceres, Salamanca i Palma de Mallorca). El 1901 es van matricular 47 cotxes (36 a Sant Sebastià) i el 1902 ja van ser 93 (65 novament a Sant Sebastià, beneficiats per la proximitat de la frontera francesa). Fins als anys 1909 i 1910 les matriculacions de Barcelona i Madrid no van superar a les de Sant Sebastià.
El primer cotxe matriculat a Barcelona ser un Berliet, també importat de França, l'any 1903. La matrícula B-1 va passar per dos cotxes. La primera va ser per a un de segona mà ja que el seu propietari, Ruperto Garriga (de la família de la Banca Garriga i Nogués) el va comprar a França i el rematriculó el 1907 amb la matrícula B-1. Garriga també va tenir el B-3 (un altre Berliet), mentre que la matrícula B-2 era per a un Panhard de Josefina Gayón (vídua de Manuel Arnús).

Antaño, las matrículas de los coches estaban vinculadas a la persona y no al vehículo
Posteriorment, Garriga es va comprar al 1915 un Hispano Suiza fabricat a Barcelona al qual li va transferir la matrícula B-1. Llavors les matrícules anaven lligades a la persona i no al vehicle.Al 1924 va ser comprat per l'empresari tèxtil Josep Maria Torras Riera, qui anys més tard el va convertir en taxi fins a ser adquirit en 1940 per la Hispano Suïssa, que ho va exposar en una mostra celebrada per commemorar el 25 aniversari de l'empresa. El 1949, tres anys després que l'INI es quedés amb aquesta signatura, l'automòbil va passar a un altre empresari, Albert Buxeda.
La matrícula B-1 ha aconseguit, doncs, arribar fins als nostres dies. Ha pertangut a dos cotxes, un Berliet i un Hispano Suïssa. Ha estat un cotxe d'esbarjo de la burgesia del Quadrat d'Or de Barcelona, ha participat en carreres i Ral·lis, s'ha passejat per la ciutat com a taxi i ha estat exposat en exposicions i casaments. Avui, forma part d'una col·lecció particular.
Ha plogut molt des de llavors i, evidentment, avui dia hi ha més de 47 vehicles matriculats. Són al voltant de trenta milions. El sector segueix creixent com ho demostrarà Automobile Barcelona, que celebrarà aquest any el seu centenari de l'11 al 19 de maig i serà l'esdeveniment automobilístic del 2019. El Saló Internacional de l'Automòbil, de Fira de Barcelona, creix en marques i en pavellons d'exposició.
LA VANGUARDIA
Comparteix a la teva xarxa social preferida: