1.806 morts en 2018, 24 menys que l'any anterior
dijous, 18 / juliol / 2019
Comparteix a la teva xarxa social preferida: L'any passat es van produir a Espanya 102.299 accidents de trànsit amb víctimes, en què van perdre la vida 1.806 persones i altres 138.609 van resultar ferides, de les quals 8.935 van requerir ingrés hospitalari.
Aquestes xifres han estat presentades avui pel director general de trànsit, Pere Navarro, fent-les coincidir amb el canvi de quinzena en què milers de ciutadans comencen les seves vacances estivals i opten pel vehicle per als seus desplaçaments.
Les dades presentades són xifres consolidades a 30 dies i per tant definitius de l'accidentalitat viària a Espanya, en els quals s'inclouen els sinistres ocorreguts en 2018 tant en vies interurbanes com en vies urbanes.
Navarro ha destacat que "és cert que s'han produït 24 morts menys que l'any anterior, però són molt pocs, per aquest motiu hàgim de seguir implementant mesures que veritablement suposin un fre a l'accidentalitat i aquests esforços cal centrar-los en les carreteres convencionals , velocitat, distraccions i majors ". Ha donat molta importància a les dades perquè "ajuden a prendre decisions" i perquè sense ells "no hi ha política de seguretat viària". Ha assenyalat també que la divulgació és molt important: "Que tothom el conegui ajuda a elevar el debat".
Aquesta lleu baixada es produeix en un any en què han augmentat un 1,9% els desplaçaments de llarg recorregut, arribant a 416.400.000 de moviments, han augmentat un 7% les matriculacions de vehicles, situant el parc automobilístic a 35.188. 690 vehicles i ha augmentat també un 23% l'expedició de permisos de conduir, situant el cens de conductors en 26.853.754.
Amb aquestes dades, Espanya té una taxa de 39 morts per milió d'habitants, al costat d'Alemanya, i només per darrere del Regne Unit (28), Dinamarca (30), Irlanda (30), Suècia (32) i els Països Baixos (34 ), països tots ells que no reben 80 milions de turistes cada any i que no tenen 5,2 milions de motocicletes. La taxa mitjana de morts per milió d'habitants de la UE se situa en 49.

Radiografia de l'accidentalitat
Tipus de via. Encara que la majoria dels accidents amb víctimes es localitzen a les ciutats, és en les vies interurbanes on major nombre de morts es registren.

VIES INTERURBANES
Autopista / autovia: Augmenten un 5% els morts en aquestes vies, registrant-323 morts, 15 persones més que en 2017 el que representen el 25% dels morts en interurbana.
Carreteres convencionals: Disminueixen en 19 el nombre de persones mortes (-2%), registrant-994 morts.
- La sortida de la via segueix sent l'accident que més víctimes registra en aquestes carreteres amb el 38%, seguit el xoc frontal amb el 27% i del fronto-lateral 16%.
- El 52% dels morts en convencional viatjaven en turisme (un 9% menys que el 2017), el 19% en motocicleta, el 8% vianants (+ 26 morts respecte a 2017), el 6% furgonetes i el 4% ciclistes .
A les ciutats es van registrar el 63% dels accidents amb víctimes, el 27% dels morts i el 50% dels ferits greus.
En 2018 es van registrar 489 morts, 20 menys que el 2018. Aquesta baixada es concentra en ciutats de menys de 500.000 habitants, mentre que a les grans urbs s'ha produït un increment de la sinistralitat.
Els usuaris vulnerables representen el 81% dels morts en ciutat: 237 vianants (48%), 15 ciclistes (3%) i 145 motoristes (30%)
Vulnerables. Els col·lectius vulnerables: vianants, ciclistes i ciclomotoristes representen el 48% de tots els morts, un 2% més que l'any anterior, fet que suposa 865 usuaris vulnerables morts:
58 ciclistes (20 menys que el 2017), 43 d'ells en carretera i 15 en ciutat
421 motoristes, dels quals 359 són motoristes (mateix nombre que l'any anterior), 241 en carretera i 118 en ciutat. Els 62 restants són usuaris de ciclomotor, 13 morts més que en 2017. 35 en interurbana i 27 en ciutat.
Pel que fa als vianants, l'any passat es van registrar 386 morts, 149 d'ells va ser a la carretera (+ 49) i 237 en ciutat (-11)
Edats. Els morts de 65 anys o més augmenten de forma significativa respecte al 2017, registrant-496 morts, 31 morts més que l'any anterior. Els majors de 65 anys són el 19% de la població i el 27% dels morts. A més, aquest grup d'edat supera ja a tots els morts en ciutat.
El 62% d'aquests morts es van registrar en accidents que van tenir lloc a la carretera i el 38% en ciutat.
A la carretera, més de la meitat dels més grans de 65 anys morts eren conductors, mentre que en ciutat, el 82% dels morts en aquesta franja d'edat eren vianants.
Respecte a la resta de franges d'edat augmenten també, però en menor percentatge els morts entre 15 i 24 anys i 35 a 44 anys. A la resta de franges d'edats disminueixen.

Factors concurrents dels accidents mortals. Les distraccions segueixen sent des de 2016 la primera causa dels accidents mortals amb el 32%, un 1% menys que l'any anterior. La velocitat el 22%, davant del 29% de l'any anterior i l'alcohol / drogues amb el 21%, un 5% menys que el 2017.
Per comunitats. Andalusia, Balears, Castella la Manxa, Extremadura, Comunitat de Madrid, Regió de Múrcia, la Rioja i el País Basc són les comunitats que han reduït el nombre de morts en accident de trànsit respecte l'any anterior. A la resta d'autonomies augmenta.
S'adjunta taula de morts en accident de trànsit per províncies.
DGT.ES
Comparteix a la teva xarxa social preferida: