12 Tendències de mobilitat elèctrica per al 2022
dimarts, 26 / abril / 2022
Comparteix a la teva xarxa social preferida: Més carregadors, i més ràpids
Des de fa temps hi ha carregadors amb potència superior a 50kW, fins i tot recentment Wallbox va presentar la seva Hypernova de 350 kW. Tot i això el percentatge total d'aquests carregadors ràpids no supera a Espanya el 2,3% sobre el total, segons les nostres dades. Aquests carregadors són molt necessaris per a trajectes llargs, i haurien de ser molt més abundants que ara a les principals carreteres del nostre país.
2022 hauria de ser un any important en l'increment de carregadors ràpids, tant a Espanya com a tot Europa, i és molt probable que sigui així: ajudes de la Unió Europea, projectes ja anunciats per molts operadors...
Hubs de recàrrega
Cada cop són més a Espanya i segueixen l'estela dels Superchargers de Tesla. Parlem dels hubs de recàrrega: pàrquings amb multitud de punts de recàrrega on fins i tot desenes de vehicles poden carregar alhora. Els més habituals seran a centres comercials i benzineres, però també apareixeran nous vinculats a altres tipus de negocis, i també per a flotes de vehicles.
De les benzineres a les electrolineres
La majoria de les àrees de servei i les benzineres seran aviat també punts de recàrrega per a vehicles elèctrics. La reforma recent de la Llei 7/2021 de Canvi Climàtic i Transició Energètica obligarà unes 1.000 benzineres a instal·lar punts de recàrrega de vehicles elèctrics d'entre 50 i 150 kW. Per si això fos poc, la majoria de les empreses petrolieres han anunciat ambiciosos plans d'instal·lacions de punts de recàrrega, no només a Espanya, sinó a tot Europa.
Incentius a la mobilitat elèctrica
Continuaran els ajuts tant per a la compra de vehicles elèctrics com a la instal·lació de punts de recàrrega, segons els plans del Pla Moves III. Així que 2022 pot també ser un bon any per fer el salt i passar a la mobilitat elèctrica, o instal·lar un punt de recàrrega al teu negoci.
Nous vehicles elèctrics
S'esperen molts nous models per a aquest proper 2022, ampliant l'oferta ja existent. En cotxes per exemple arribaran el Renault Mégane E-TECH Electric, Volkswagen ID.5, Nissan Ariya, MG5 Electric i Marvel R, Toyota bZ4X, Subaru Solterra, un nou KIA e-Niro i un EV4, Skoda Enyaq Coupé, SsangYong Korando, Mercedes EQB i EQE.... etc.
Tesla presentarà un Model 2? Sabrem una mica més del projecte de cotxe elèctric d'Apple?
Nous avenços en bateries
Cada vegada hi ha més anuncis de noves tecnologies que permetrien bateries de més capacitat, més durada, o menys preu. Trigaran a incorporar-se als vehicles que estan a la venda, però hi ha diverses iniciatives amb molt bona pinta. Parlem per exemple d'Our Next Energy i la seva “bateria dual” que permetria autonomies de 1.200 km, o de les bateries de sodi que podrien ser una alternativa a les de liti. També hi ha altres que aposten per la velocitat de recàrrega com Desten el projecte de la qual de recàrrega permetria recàrregues en menys de 5 minuts, amb una potència de 900 kW.
Hi ha moltes empreses a tot el món amb diferents línies de recerca, i seguirem veient avenços el 2022.
Vehicles autònoms? Arriben els robotaxis?
Encara que no està restringida només a la mobilitat elèctrica, el cotxe autònom és també una tendència de futur, i seguirem sentint parlar molt d'això el 2022. Hi ha força projectes a tot el món testejant serveis de taxi sense conductor, que algunes anomenen robotaxis (no creiem que el nom triomfi a Espanya). Alemanya, França i el Regne Unit seran les primeres a provar aquest tipus de vehicles a Europa, segurament el 2022.
Interoperabilitat, roaming
La lluita per la interoperabilitat és gairebé una de les dades d'identitat d'Electromaps. Es tracta que qualsevol usuari pugui pagar les recàrregues des d'una única aplicació i no hagi de tenir més de 10 instal·lades. És semblant al que passa per exemple amb la telefonia mòbil (tu ets d'un determinat operador però truques a tots) o amb els caixers. Tots els operadors de càrrega elèctrica et diran que hi estan dacord, però després la realitat és una altra. Espanya és un dels pocs països d'Europa on la interoperabilitat no està regulada per llei, i això és un fre a la mobilitat elèctrica i perjudica els usuaris.
Nosaltres anunciarem grans coses aviat, estigueu atents.
Restriccions a la mobilitat en vehicles de combustió
Si la pandèmia de la COVID s'acaba i es torna als nivells d'activitat que ja vam tenir en mesos com a octubre d'aquest any, tornaran les restriccions de mobilitat per als vehicles de combustió, tal com ja passava abans. Tant de bo les vendes de vehicles elèctrics pugessin tant com perquè baixessin els nivells de contaminació.
Primer país del món sense vendes de vehicles de combustió
Noruega podria convertir-se el 2022 al primer país del món on els cotxes de combustió deixin de vendre's. Encara que el país nòrdic té prevista la prohibició per a aquests cotxes el 2025, el mercat té l'última paraula, i podria ser que a part que a partir del proper mes d'abril s'acabin les vendes dels cotxes amb combustible fòssil.
Recàrregues gratuïtes/cost de l'energia
Ja al començament del 2021 alguns punts de recàrrega gratuïts van deixar de ser-ho, com per exemple els de Barcelona. És probable que cada vegada hi hagi menys punts de recàrrega gratuïts, o que aquests estiguin restringits a llocs com a centres comercials, restaurants, hotels... com a serveis d'hospitality per a clients. També és probable que per evitar que els punts de recàrrega s'utilitzin com a places d'aparcament hi hagi diferents trams de cost a les recàrregues: que la primera hora/dues hores siguin més barates o gratuïtes i que després pugi el preu.
Tot això també té a veure amb la pujada dels preus de l'electricitat, que han estat constants aquest any, i són motiu de preocupació per al que ve. Esperem també que els preus de les recàrregues no pugin, ja que en general s'han mantingut.
D'altra banda, a la recàrrega residencial, les tarifes nocturnes i la possibilitat de contractar dues potències per a trams horaris diferents resulta molt interessant per als usuaris de vehicles elèctrics.
Operativitat
Aquesta darrera és una lluita de tots. A Espanya, hi ha molts punts de recàrrega (potser no suficients) però el principal problema és que molts no estan operatius, no funcionen, i moltes vegades durant setmanes o mesos. També passa a França, encara que hi van millorant. De vegades s'inverteix només a les instal·lacions, i poc o res al manteniment, i això és molt important, perquè és un perjudici important per als usuaris. Aquí us demanem el que la majoria ja feu, que deixeu comentaris indicant la vostra experiència de recàrrega a l'app de Electromaps. Això és informació molt útil per als altres usuaris que sabran que és millor no acostar-se a un determinat punt de recàrrega que no està operatiu, o adreçar-se a un altre que sempre funciona bé.
ELECTROMAPSComparteix a la teva xarxa social preferida: