A través d’aquesta iniciativa es vol conscienciar els joves de la incompatibilitat de l’alcohol i les drogues amb la conducció i promoure la figura del conductor alternatiu per evitar sinistres viaris
L’organisme dóna continuïtat a la campanya #0mortstransit a les xarxes socials i els Mossos d’Esquadra realitzaran controls de drogoalcoholèmia a zones d’oci nocturn, on es distribuirà material de conscienciació viària
El Departament d’Interior i el Servei Català de Trànsit (SCT) s’adhereixen aquest dissabte 15 d’octubre a la celebració de la Nit Europea Sense Accidents, una iniciativa que té l’objectiu de conscienciar els joves de la incompatibilitat de l’alcohol i les drogues amb la conducció i promoure la figura del conductor alternatiu per evitar sinistres viaris.
Coincidint amb aquesta cita assenyalada per a la sensibilització viària, l’SCT dóna continuïtat a la campanya
#0mortstransit a les xarxes socials i anima els joves a sumar-s’hi i a comprometre’s a adoptar uns hàbits i conductes viaris segurs per contribuir a l’assoliment de la fita europea de cap víctima mortal per al 2050.
Per participar a l’acció #0mortstransit cal fer-se una autofoto (selfie) amb els dits en forma de zero o OK (unint els dits índex i polze) i compartir-la a Twitter amb l’objectiu de viralitzar aquest gest i el seu significat com a símbol de compromís amb la prevenció dels sinistres viaris i de la responsabilitat compartida en la seguretat viària.
A més, demà dissabte a la nit, agents dels Mossos d’Esquadra realitzaran diversos controls de drogoalcoholèmia a les carreteres catalanes properes a zones d’oci nocturn per prevenir conductes de risc al volant relacionades amb el consum d’alcohol i drogues entre els joves. En aquests punts de vigilància policial també es distribuirà material de conscienciació viària de la campanya #0mortstransit i es promourà la figura delconductor alternatiu, una persona dins del grup que es compromet durant la nit a no beure ni consumir substàncies estupefaents per poder tornar a casa sans i estalvis.
D’altra banda, la incitava de la Nit Europea Sense Accidents i l’acció #0mortstransit també s’anunciaran i promouran a través dels panells lluminosos de les carreteres catalanes i es conscienciarà tots els usuaris dels perills de combinar les begudes alcohòliques amb la conducció. Els missatges alternats que es publicaran la nit d’aquest dissabte seran:
NIT EUROPEA
SENSE
ACCIDENTS
|
NO ALCOHOL.
SÍ CONDUCTOR
ALTERNATIU
|
NIT EUROPEA
SENSE
ACCIDENTS
|
COMPROMÍS
ZERO MORTS
DE TRÀNSIT
|
Convé destacar que al 2015, segons dades de l’Institut de Medicina Legal, el 48,9% dels conductors morts en accidents de trànsit a Catalunya van donar positiu en consum d’alcohol, drogues o psicofàrmacs, i en aquest sentit es considera un dels principals factors concurrents de la sinistralitat viària i d’agreujant de la lesivitat. De fet, segons dades de l’Observatori Europeu per a la Seguretat Viària, el 25% dels morts en carretera a Europa estan vinculats a l’alcohol.
Cal recordar que els principals efectes de la ingesta d’alcohol en la conducció són l’augment del temps de reacció, problemes de percepció, d’atenció, control i coordinació, així com també l’increment de la somnolència. A més, tot i que se circuli amb una taxa d’alcoholèmia dins dels marges legals permesos, el risc d’accident pot incrementar, atès que l’única taxa segura és 0,0%. D’altra banda, el consum de substàncies psicoactives també alteren les condicions físiques i psíquiques comportant un risc greu per a la seguretat dels usuaris.
D’altra banda, al 2015 el nombre de morts i ferits greus en accidents de trànsit de les franges d’edat dels joves va augmentar respecte de l’any anterior. Es van registrar 324 víctimes d’entre 15 i 34 anys, 41 més que al 2014 (veure gràfica). Enguany, fins al 30 de setembre, hi ha hagut 248 persones mortes i ferides greus d’entre 15 i 34 anys. En aquest sentit, des de l’SCT es considera oportú destinar accions concretes a aquest col·lectiu, com la Nit Europea Sense Accidents i també la continuïtat de programes d’impacte com el Canvi de Marxa i el Game Over.