Permís per Punts
Tota la informació des del teu navegador

Selecciona el teu idioma CASTELLÀCASTELLÀCATALÀCATALÀ
  • Ets a:Inici
  • Departament d'Interior
  • Consells per viatjar en cotxe elèctric: manteniment, planificació del viatge i com augmentar l'autonomia del cotxe

Consells per viatjar en cotxe elèctric: manteniment, planificació del viatge i com augmentar l'autonomia del cotxe

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Faràs el teu primer viatge llarg en un cotxe elèctric o t'ho estàs plantejant, però tens dubtes? A les nostres carreteres hi ha cada vegada més cotxes elèctrics i encara que popularment es consideren més pràctics per a un entorn urbà, fora d'aquest hàbitat també són molt capaços de desenvolupar-se sense condicionar les nostres vacances.

No obstant això tal i com succeeix quan viatgem amb un cotxe de combustió, desplaçar-se en un cotxe elèctric requereix una planificació mínima i certes consideracions a tenir en compte per evitar imprevistos en la mesura del possible. Més, si es tracta d'un viatge llarg.


Abans de sortir, fes una revisió dels elements clau del cotxe

Revision Coche Electrico

Posar el cotxe a punt abans de sortir a fer quilòmetres i veure els elements més importants per viatjar amb més tranquil·litat i preservar la seguretat, ha de ser un dels primers aspectes a tenir en compte quan comencem a organitzar el nostre viatge en cotxe elèctric.

Per les seves característiques, les revisions i el manteniment periòdic dels elèctrics seran lleugerament diferents a què s'ha de fer amb altres tipus de vehicle.

Pel que fa als cotxes dièsel o gasolina els cotxes elèctrics expliquen en general amb un manteniment més senzill, ja que la seva mecànica disposa de menys elements susceptibles de desgast.

La seva complexitat ve de la mà d'altres aspectes allunyats del manteniment com la gestió de la bateria, la gestió tèrmica o la seva eficiència.

En aquest sentit, hi ha aspectes diferenciadors de el manteniment d'un cotxe elèctric que no podem revisar nosaltres mateixos, com la comprovació de l'estat i correcte aïllament de totes les connexions elèctriques de el cotxe (sobretot, les que afecten la part d'alt voltatge). És a dir, totes les que entren i surten de la bateria de tracció.

Anatomia Coche Electrico

Per a aquest tipus de treball és necessari comptar amb un equipament específic i un tècnic especialitzat en cotxes elèctrics. Com passa amb els cotxes de combustió, les revisions recomanades estan programades pels propis fabricants i s'especifiquen en els manuals d'ús del vehicle.

No obstant això i més enllà de la seva arquitectura mecànica, un elèctric comparteix amb un cotxe de combustió molts elements que han de substituir-se en algun moment pel seu desgast o degradació com els pneumàtics, els amortidors, els eixugaparabrises, les òptiques ... o els frens.

Aquests últims (tot i que sempre dependrà en gran mesura del nostre tipus de conducció) gràcies a la frenada regenerativa tenen un ús menys intensiu en els elèctrics, i per tant la vida útil de discos i pastilles s'allarga de forma notable.

Neumatico

S'ha de verificar tant que la pressió és l'adequada, com que el dibuix del pneumàtic està en bones condicions. Amb una profunditat de el dibuix del pneumàtic per sota dels 2 mm, per seguretat, ja es recomana canviar-los.

Recorda que, per sota del mínim legal de 1,6 mm pot considerar com una infracció greu, el que comporta una multa de 200 euros per cada goma defectuosa.

Multes a part, circular amb un pneumàtic en mal estat és una pràctica que ens posa en risc innecessàriament. Ull també a les deformacions puntuals (per exemple, a conseqüència d'un bordillazo) i / o a l'flatspot.

Per la seva banda, el líquid de frens si ha de substituir-se en la mateixa forquilla temporal que la d'un model tèrmic: abans de sortir de viatge has de comprovar (en fred i en pla) que estigui a nivell. Verifica també el líquid dels eixugaparabrises i que les escombretes estiguin en bon estat.

Un altre element fonamental per al cotxe i que pot chequearse ràpidament és l'adreça: no has de notar folgances, sorolls, vibracions, o duresa anormal al girar. Finalment, també hem de comprovar que l'aire condicionat funciona en perfectes condicions.


Planifica bé la teva ruta i tingues localitzats els punts de recàrrega

Planificar Ruta

Una vegada que el nostre cotxe hagi passat les revisions pertinents i estigui a punt per a realitzar un viatge, abans de sortir el més recomanable és recarregar les bateries del tot, a casa o a la feina, per exemple. I perquè et surti més econòmic, aquestes són les millors hores per fer-ho.

A més, és fonamental que tinguem clara la nostra ruta. L'ideal és consultar els punts o estacions de càrrega que trobarem en el camí abans d'arribar al nostre destí, i tenir localitzats punts alternatius per si la primera opció falla per qualsevol circumstància.

L'autonomia dels cotxes elèctrics que ja trobem al mercat cada vegada és més gran. Depenent del nostre cotxe i del nostre destí, podrem sortir amb la bateria del cotxe al 100% i haver de parar a recarregar només una o dues vegades en el cas dels viatges més llargs.

A Espanya ja hi ha 7.813 punts de càrrega públics i segons dades de Electromaps, en els nostres països veïns trobem 12.054 punts a França i 2.433 a Portugal.

Cargador

Per saber quantes vegades has de parar a recarregar, pots fer un càlcul senzill: si el recorregut supera el 80% de l'autonomia del nostre cotxe -sempre cal deixar un marge- el millor serà parar a recarregar a mig camí per evitar imprevistos i arribar al nostre destí amb càrrega suficient com per poder fer desplaçaments curts abans de tornar-lo a endollar a la corrent.

Una vegada que sabem els punts de recàrrega que ens trobarem en la nostra ruta, i que hàgim fet una estimació de quantes vegades haurem de parar, podrem triar on.

Ja sigui en una estació de càrrega a la carretera, o fins i tot desviant-nos cap a algun lloc d'interès o poble que ens vingui de gust visitar, podrem aprofitar per carregar el cotxe tranquil·lament mentre estirem les cames o parem a dinar (recordem que, segons la DGT, el mínim és fer al menys una parada cada dues hores per descansar).

Per saber quantes vegades has de parar a recarregar, pots fer un càlcul senzill: si el recorregut supera el 80% de l'autonomia del nostre cotxe -sempre cal deixar un marge- el millor serà parar a recarregar a mig camí per evitar imprevistos i arribar al nostre destí amb càrrega suficient com per poder fer desplaçaments curts abans de tornar-lo a endollar a la corrent.

Una vegada que sabem els punts de recàrrega que ens trobarem en la nostra ruta, i que hàgim fet una estimació de quantes vegades haurem de parar, podrem triar on.
Ja sigui en una estació de càrrega a la carretera, o fins i tot desviant-nos cap a algun lloc d'interès o poble que ens vingui de gust visitar, podrem aprofitar per carregar el cotxe tranquil·lament mentre estirem les cames o parem a dinar (recordem que, segons la DGT, el mínim és fer al menys una parada cada dues hores per descansar).Cargador Vw

Amb aplicacions pròpies que ofereixen les marques com la de Kia Charge per als elèctrics de Kia, BlueLink de Hyundai, Ford Pass en el cas dels Ford, Easy Charging per SEAT i CUPRA i un llarg etcètera; o altres com les de Repsol (Waylet), Endesa (JuicePass), o Plugsurfing podrem consultar un ampli directori en línia de punts de càrrega, amb informació detallada sobre el cost de l'energia, la forma de pagament, disponibilitat i fins i tot tipus de connectors compatibles .

En la nostra ruta, serà habitual amb diferents punts de càrrega que, depenent de la seva potència, ens donaran un temps estimat de recàrrega.

Per exemple, un e-Niro amb bateria de 64 kWh es carrega de el 10 a el 80% en 54 minuts amb un carregador ràpid de 80 kW o superior; el model amb la bateria de 39,2 kWh realitza la mateixa operació en 57 minuts amb un carregador ràpid de 50 kW o superior.



Durant el trajecte, la clau és la conducció eficient

Match E

Durant el viatge, a més d'adaptar la nostra velocitat a la màxima recomanada per tipus de via i en funció de el temps i la climatologia, no hem d'oblidar que conduir de forma eficient serà sempre el més recomanable.

Es tracta de canviar el xip i fer una conducció eficient no només entesa com un tipus de conducció pensada en aconseguir un baix consum d'energia, sinó buscant un major confort en la conducció i una disminució en els riscos a la carretera.

En general, per conduir de manera eficient les claus són: evitar accelerades innecessàries i frenades brusques, buscar una velocitat constant i una distància de seguretat suficient que ens permeti reaccionar sense brusquedats davant de qualsevol imprevist ia més, aprofitar a l'màxim les inèrcies i les bondats del sistema de frenada regenerativa que equipa aquest tipus de vehicles per anar augmentant la nostra autonomia.

No obstant això, a més del nostre estil de conducció en el nostre consum d'energia a l'volant influiran molts factors, com el tipus de via, la pressió dels pneumàtics, la càrrega que portem, l'ús que fem de l'aire condicionat, etc.

Per tant, un consell pràctic a recordar és que com en qualsevol altre tipus de vehicle, hem de carregar al cotxe només l'equipatge imprescindible. A més, hem de col·locar-lo correctament al maleter i no deixar objectes solts pel habitacle per evitar el perillós efecte elefant.

Cierre

Un altre consell per estalviar energia per viatjar amb un cotxe elèctric és encendre l'aire condicionat del cotxe abans de pujar-nos a ell. D'aquesta manera, no gastarem energia extra i arrencarem amb la temperatura ideal de la bateria, el que també ens ajudarà a estalviar energia. En alguns casos, aquesta acció es pot dur a terme amb el telèfon mòbil.

Finalment hem de recordar que si durant el nostre viatge per carretera tinguéssim una avaria o una emergència, o si fóssim els primers testimonis d'un accident no hem d'oblidar com actuar i aplicar en el menor temps possible el protocol PAS: Protegir, Avisar i Socórrer.

Un cop hem arribat a la destinació, si no comptem amb un endoll propi en el nostre allotjament per a realitzar les càrregues que necessitem, podrem buscar alternatives properes com hotels (molts d'ells ja disposen de punts de càrrega semiràpida), supermercats, centres comercials i fins i tot algunes platges.



MOTORPASION

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Cercador ràpid

Localitza el curs que millor s'adapti a les teves necessitats filtrant per centre, tipus de curs o data d'inici.
Per centre:Llistar els centres que imparteixen cursos de punts
Per tipus de curs:
Per data de curs:

La UTE FAC-CNAE està formada per la Federació d'Autoescoles de Catalunya juntament amb la Confederació Nacional d'Autoescoles.
UTE FAC-CNAE
C/ Mineria, 62-64, baixos
08038 Barcelona
Tel. 900 10 20 88
permisperpunts@recuperapunts.cat