Permís per Punts
Tota la informació des del teu navegador

Selecciona el teu idioma CASTELLÀCASTELLÀCATALÀCATALÀ

Sis claus per no desesperar-te al cotxe quan et trobes cua a la carretera

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Després d’un cap de setmana de cues a les carreteres per l’operació tornada de la segona Pasqua, aquest dijous ha tornat a haver-hi cues quilomètriques a l’AP-7 per culpa d’un camió accidentat . De fet, tant el Govern, el Servei Català de Trànsit com els conductors ja tremolen pensant en la mobilitat dels propers caps de setmana i del pont de Sant Joan .

 

Segurament hi ha mesures que es poden aplicar per intentar minimitzar les retencions a les carreteres més afectades, però també hi ha claus psicològiques que poden ajudar els conductors a fer més suportables les esperes al volant. A RAC1.cat ho hem analitzat amb el doctor Sebastià Sánchez, psicòleg expert en mobilitat i seguretat viària.

D’entrada, l’expert constata que “la gent no vol fer cues perquè generen estrès i ansietat”, i explica que hi ha moltes variables que poden incrementar aquesta tensió. La principal és la incertesa: quan et trobes amb una cua no saps què passa, què t’espera ni a quina hora arribaràs a lloc. “Estàs aturat i no saps quant trigarà a solucionar-se, això provoca un nivell d’incertesa que no suportem gaire bé”, explica Sebastià Sánchez.

No poder-se fer a la idea del que t’espera genera més estrès. I la incertesa ens predisposa a l’ansietat

El psicòleg creu que l’autopista és el pitjor lloc on trobar-se un embús perquè “et sents atrapat”. A les autopistes no tenim alternatives més enllà d’esperar a la següent sortida, que pot estar al cap d’uns quants quilòmetres. Això és especialment perjudicial per a les persones que tenen amaxofòbia, la fòbia a conduir.

Els factors que ens estressen

Un altre factor important que determina la gestió psicològica de les retencions és la personalitat de cadascú. Hi ha persones que “tenen predisposició a estar sempre nervioses per tot”, perquè els “agrada tenir-ho tot molt marcat i programat”. Per a aquestes persones, “una cua que no se sap quan acabarà desestructura qualsevol planificació i pot acabar en una ansietat extrema”.

Una cua et desmunta els plans de tot el que volies fer. Això provoca més nervis i més estrès

En canvi, altres persones ho afronten amb més calma i relativitzen el temps d’espera sense caure en el nerviosisme. A nivell social, l’expert lamenta que “hem perdut paciència” i parla d’un “trastorn de la pressa” que ens ha portat com a societat a “una lluita constant per aconseguir fer més coses en menys temps”.

Hem perdut paciència. Hi ha una lluita constant per aconseguir fer més coses en menys temps

Un altre factor que pot multiplicar el nerviosisme és la retroalimentació entre conductors o “patrons d’aprenentatge vicari”, pel seu nom tècnic. És a dir, quan actuem per mimetisme: si veiem algú nerviós, és fàcil que ens acabem posant també nerviosos; si algú toca el clàxon, de seguida el toquen molts altres; si un es fica pel voral, altres el segueixen. Aquest comportament vicari “pot provocar que un conductor faci coses que no faria normalment”, avisa el doctor Sánchez, i “això és realment perillós”.

Les claus per no desesperar-se en una cua

1. PLANIFICAR QUE TROBAREM CUA

No és el mateix fer la una cua rutinària cada dia, que ja tenim calculada i entra dins dels plans del trajecte, que trobar-se amb una cua de manera inesperada. La retenció que ens frena quan no ho teníem previst ens tensa molt més. Per això, l’expert recomana donar sempre per fet que ens podem trobar una cua, igual que fem en altres situacions. Si ho tenim programat, no tindrem la sensació de pèrdua de temps.

Cal considerar el fet que puc trobar-me cua, tenir-ho programat. Si no en trobo fantàstic, és com un premi. I si en trobo ho considero dins de la normalitat

 

Això requereix “un procés d’adaptació al llarg de la vida com a conductor”, i també “ser conscient del territori on vius”.

2. BUSCAR INFORMACIÓ

Com dèiem, si el problema és la incertesa, cal buscar certeses que ens ajudin a acceptar la situació i no posar-nos nerviosos. A través de la ràdio o del mòbil podem buscar informació sobre l’origen de la retenció i intentar preveure quant pot allargar-se.

El problema és quan no saps quan sortiràs d’allà. Si tens certeses et fas una idea i ho acceptes

 

3. NO CONFONDRE ALLÒ URGENT AMB ALLÒ IMPORTANT

“Si una mare o un pare porten la canalla a l’escola i troben cua, l’urgent pot ser arribar a l’hora, però l’important és arribar, la integritat dels fills i de la resta d’usuaris de la via”. L’exemple que posa el psicòleg és sabut però molt entenedor. Cal ser conscient d’allò realment important i relativitzar els problemes que ens pot comportar aquell retard concret.

Si arribo tard, arribo tard. Però estem vius 

“Si confons la urgència amb la importància et poses a circular pel voral i llavors pots tenir un accident”, alerta l’expert en psicologia de la conducció.

4. TENIR UNA ACTITUD POSITIVA

Un punt força relacionat amb l’anterior i amb els trets de personalitat de cadascú. “Quina és l’actitud que adoptes davant aquell embús inesperat?”, es pregunta Sánchez. Pot ser amb una actitud negativa, enfadant-se i amb sentiments victimistes, o amb una actitud més positiva d’acceptar la realitat i intentar aprofitar aquella estona d’alguna altra manera

En aquest sentit, Sebastià Sánchez destaca que “no ens adonem de la gran sort que tenim actualment en l’ús del vehicle”. Ara viatgem molt més ràpid i molt més còmodes que fa uns quants anys. En canvi, lamenta l’expert, “sembla que ens hi va molt amb mitja hora de retard”.

És una pallissa, però què hi farem. És un dia i potser aprendré de cara al futur. Estem cansats i empipats, però estem vius

 

El psicòleg també ens convida a viure les cues com una sort, en el cas que estigui originada per un accident de trànsit: “M’adono de la sort que tinc d’estar fent cua. Potser la persona que genera la cua no tornarà a veure la seva família o no podrà tornar a caminar”.

5. INTENTAR APROFITAR EL TEMPS PER GAUDIR D’ALTRES COSES

No viure la cua com una pèrdua de temps desesperant, sinó com una oportunitat per gaudir d’altres coses. Posar-se música que ens agradi és una bona opció en aquest sentit. I si anem amb canalla, podem aprofitar per fer jocs amb ells.

Cal intentar gaudir del moment en comptes de viure-ho com una tortura

 

6. FER EXERCICIS DE RELAXACIÓ I RESPIRACIÓ

“L’ansietat guanya terreny sempre que li pares atenció”, destaca Sebastià Sánchez. Per això, les tècniques per concentrar-nos en respirar ens ajuden a “redirigir tota l’atenció cap a la respiració i deixar de donar-li voltes a allò que ens causa ansietat, en aquest cas la cua.”

Fins i tot hi ha qui recomana aprofitar els embussos per meditar i aplicar el mindfulness a la conducció per evitar l’aparició de la ira i l’estrès al volant.

LES SIS CLAUS PER NO DESESPERAR-SE EN UNA CUA

1. Preveure que ens podem trobar una cua. Si entra dins dels nostres plans, no ens afectarà tant.

2. Buscar informació per lluitar contra la incertesa.

3. No confondre allò urgent amb allò important.

4. Tenir una actitud positiva

5. Intentar aprofitar el temps per gaudir d’altres coses, com la música o els jocs amb la canalla.

6. Fer exercicis de relaxació i respiració.

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Cercador ràpid

Localitza el curs que millor s'adapti a les teves necessitats filtrant per centre, tipus de curs o data d'inici.
Per centre:Llistar els centres que imparteixen cursos de punts
Per tipus de curs:
Per data de curs:

La UTE FAC-CNAE està formada per la Federació d'Autoescoles de Catalunya juntament amb la Confederació Nacional d'Autoescoles.
UTE FAC-CNAE
C/ Mineria, 62-64, baixos
08038 Barcelona
Tel. 900 10 20 88
permisperpunts@recuperapunts.cat