Permís per Punts
Tota la informació des del teu navegador

Selecciona el teu idioma CASTELLÀCASTELLÀCATALÀCATALÀ

LES MANIPULACIONS DEL TACÒGRAF I LA SEGURETAT VIÀRIA

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

En aquest article tractarem el funcionament, les finalitats i les conseqüències de la darrera i més sofisticada manipulació fins al moment trobada a Europa i realitzada sobre els vehicles pesants més moderns, els de la classe Euro 6, i sobre tacògrafs digitals de darrera generació.

Fa uns dies, a finals del mes d’agost, companys de Girona de l’especialitat de trànsit del cos de Mossos d’Esquadra, després d’una exhaustiva inspecció d’un tràiler, van poder identificar i determinar, per primer cop a Europa, el funcionament d’un sistema de manipulació del tacògraf i de la centraleta de gestió electrònica del vehicle indetectable per als tallers, les estacions d’ITV i els centres de revisions periòdiques dels vehicles pesants.

De la mateixa manera que en d’altres sistemes de manipulació del tacògraf (comandament a distància, imant, ús d’un element extern a la instal·lació), també s’aconsegueix en aquest cas modificar els impulsos que el tacògraf rep, de tal manera que enregistra descans quan hauria d’estar enregistrant conducció i fa, així, impossible determinar la fatiga acumulada dels conductors, una de les principals causes d’accidents de trànsit pel que fa a conductors de camions. 

En relació amb els sistemes de seguretat, aquesta manipulació anul·la el limitador de velocitat i  modifica la informació que arriba a la centraleta del vehicle. En aquest sentit, entre els anys 2011 i 2012, els especialistes de trànsit de l’Àrea Central de Circulació i Normativa de la Divisió de Trànsit van realitzar un estudi sistemàtic en entorn segur de les manipulacions consistents en l’anul·lació total dels impulsos en les principals marques de vehicles pesants (DAF, IVECO, MAN, MERCEDES, RENAULT, SCANIA i VOLVO) i el que això comportava per als sistemes de seguretat del vehicle: l’ABS, EBS, etc., amb l’objectiu de posar de manifest la importància del correcte funcionament del tacògraf per a la seguretat viària. Les conclusions de l’estudi van ser publicades al Quadern de trànsit 8, La seguretat en el transport de persones i mercaderies, publicat pel Servei Català de Trànsit l’any 2013.

Per què és més perillós per a la seguretat viària el nou sistema de manipulació del tacògraf i centraleta electrònica del vehicle trobat pels mossos de l’especialitat de trànsit?

El que diferencia aquest darrer mètode de manipulació del tacògraf dels anteriors és que fins ara, quan s’anul·lava, sempre s’enregistraven codis d’error o bé al mateix tacògraf, o bé a la centraleta de gestió electrònica del vehicle (ECU).

Aquests codis d’error sorgeixen perquè el vehicle no està circulant en les condicions previstes pel fabricant (per exemple, no funciona correctament l’ABS, EBS, caixa de canvis, etc.) i són un instrument de seguretat, ja que informen els tallers i els conductors de possibles avaries o mal funcionament del vehicle. A més, aquests missatges d’error també permeten als agents de l’especialitat de trànsit  la detecció de manipulacions..

El nou tipus de manipulació inclou una instal·lació fixa (centraleta electrònica) que interactua i interfereix directament en la gestió electrònica del vehicle. Així, s’elimina la informació necessària per a les correctes revisions als tallers tant d’elements de seguretat del vehicle, com d’emissió de partícules contaminants, i s’impossibilita la detecció de manipulacions del tacògraf.

Una segona característica d’aquest nou tipus de manipulació és la utilització del Geolock (GPS) per tal de simular el senyal de velocitat del tacògraf, que serveix perquè la centraleta del vehicle funcioni sense les limitacions que aquestes “imposen” quan detecten un funcionament anòmal i que pot ser perillós per al vehicle. Les limitacions poden afectar les revolucions, la velocitat, i produeixen avisos permanents al quadre d’instruments que indiquen que l’ABS no funciona o funciona amb limitacions, etc.       

Finalment, com a darrera diferència substancial hi ha la total integració del sistema d’activació de la manipulació en els comandaments del vehicle: prement el pedal de l’accelerador durant uns segons i engegant el contacte del vehicle s’activa la manipulació, per la qual cosa és impossible de detectar si no s’és membre de l’especialitat de trànsit del cos de Mossos d’Esquadra i a més es tenen uns coneixements tècnics molt avançats del funcionament del tacògraf i del funcionament integral dels vehicles pesants, camions i autobusos.

Quines són les principals finalitats de les manipulacions?

La principal finalitat avui dia és no respectar els drets dels treballadors en fer-los treballar per sobre de les hores estipulades, amb la fatiga acumulada que això comporta per als professionals que circulen constantment per les carreteres europees, així compermetre que els vehicles circulin per sobre de la limitació de velocitat obligatòria per motius de seguretat. Tots dos són factors directament relacionats amb els accidents d’aquest tipus de vehicles.

D’altres finalitats són la competència deslleial dins del sector del transport i l’evasió d’impostos (hores de treball no declarades), l’engany als centres tècnics i de manteniment dels vehicles (en esborrar els missatges d’error de la centraleta, els quilòmetres recorreguts, etc.) escurçant la vida útil del vehicle per fer-lo servir al marge de les condicions de fabricació, la vulneració de la normativa d’emissions contaminants, etc.

I les conseqüències?

El nombre de vehicles manipulats que circulen per les carreteres catalanes és reduït, dels aproximadament 60.000 vehicles pesants que es controlen anualment, només uns 120 estan manipulats. Tot i així, el risc per a la seguretat viària que suposen és elevadíssim, ja que quan un vehicle pesant està implicat en un accident el nombre de víctimes i la gravetat de les lesions  augmenta, així com els danys materials produïts i l’afectació per a la mobilitat de la resta d’usuaris de les carreteres.

Cal remarcar que una de les principals conseqüències de les manipulacions és dificultar o directament impedir la investigació de les causes dels accidents de trànsit, perquè els tacògrafs i les centraletes de diagnosi dels vehicles són assimilables a “caixes negres” que permeten l’anàlisi de les dades de velocitat, les activitats dels conductors i les possibles deficiències tècniques de funcionament dels vehicles. L’anàlisi de les causes dels accidents no només serveix per esclarir casos concrets, sinó el que és més important: per implementar polítiques preventives que minimitzin els riscos per als usuaris de les vies i garanteixin una mobilitat segura i sostenible. 

 

INFOTRANSIT
Sergent Rubén Amaya

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Cercador ràpid

Localitza el curs que millor s'adapti a les teves necessitats filtrant per centre, tipus de curs o data d'inici.
Per centre:Llistar els centres que imparteixen cursos de punts
Per tipus de curs:
Per data de curs:

La UTE FAC-CNAE està formada per la Federació d'Autoescoles de Catalunya juntament amb la Confederació Nacional d'Autoescoles.
UTE FAC-CNAE
C/ Mineria, 62-64, baixos
08038 Barcelona
Tel. 900 10 20 88
permisperpunts@recuperapunts.cat