Des de Trànsit impulsem aquesta setmana una campanya policial per reduir les distraccions durant la conducció
dimarts, 4 / octubre / 2022
Comparteix a la teva xarxa social preferida: Enguany les distraccions continuen sent la primera causa dels accidents amb víctimes a les carreteres catalanes, per davant de la infracció d’una norma de circulació, l’errada del conductor i la velocitat inadequada. Accions com parlar pel mòbil o escriure missatges, sintonitzar la ràdio o programar el GPS són al darrer d’1 de cada 4 accidents amb víctimes.
Aquesta setmana, del 3 al 9 d’octubre, coordinem amb les policies de trànsit dels Mossos d’Esquadra i Policies Locals, una campanya preventiva de control de les distraccions i també de compliment dels semàfors.
En particular, les distraccions causades per l’ús dels telèfons mòbils són les més esteses i incrementen considerablement el risc d’accidents de gravetat. Convé destacar que arran dels canvis normatius que han entrat en vigor enguany ha augmentat la pèrdua de punts fins a 6 (abans 3) per utilitzar el mòbil o subjectar-lo amb la mà, durant la conducció.
420 denúncies a diari per conduir utilitzant o subjectant el mòbil
En la darrera campanya preventiva de vigilància centrada en les distraccions al volant realitzada l’abril passat, es van imposar un total de 3.178 sancions, de les quals 2.957 van ser per la manipulació o subjecció del mòbil, el que suposa més de 420 denúncies diàries per l’ús del telèfon en la conducció. Cada any a Catalunya es posen més de 20.000 sancions per manipular dispositius de telefonia mòbil o altres sistemes de comunicació durant la conducció.
Intel·ligència artificial per combatre les distraccions amb el mòbil a la carretera
Aquesta campanya policial intensiva per prevenir les distraccions en la conducció conviurà amb els sistemes d’intel·ligència artificial instal·lats a la B-23 i C-58 per detectar automàticament aquest tipus d’infracció i que van començar a funcionar i sancionar aquest setembre.
Aquesta nova tecnologia basada en intel·ligència artificial funciona a través d’unes càmeres que capten i fotografien tots els vehicles a peu de carretera indiscriminadament i, amb un procediment de filtratge automatitzat, només envia al sistema informàtic aquells arxius en què detecta que hi ha una probabilitat elevada que hi hagi una persona utilitzant el mòbil mentre condueix. Diversos paràmetres, com la posició del conductor en el vehicle, fan possible que el sistema faci un cribratge automàtic de les imatges realitzades. En última instància aquestes fotografies seleccionades sempre són revisades per un tècnic de l’SCT per verificar que s’està cometent aquesta infracció.
Fins ara els usuaris que conduïen fent ús del mòbil només podien ser enxampats in fraganti i sancionats al moment pels agents de l’autoritat a peu de carretera. Els vehicles espiell –patrulles dinàmiques no logotipades– dels Mossos d’Esquadra i les sancions des dels mitjans aeris han fet possible ampliar el nombre d’infraccions localitzades, però el Servei Català de Trànsit n’ha automatitzat la detecció amb aquest sistema d’intel·ligència artificial.
Comparteix a la teva xarxa social preferida: