Permís per Punts
Tota la informació des del teu navegador

Selecciona el teu idioma CASTELLÀCASTELLÀCATALÀCATALÀ

Barcelona reduirà el trànsit un 7% el 2020 amb el veto als vehicles més contaminants

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Barcelona es prepara per a l'aplicació, a partir del 2020, derestricciones de trànsit dels vehicles més contaminants a la Zona de Baixes Emissions (ZBE), una àrea de 95 quilòmetres quadrats que abasta gairebé tota la ciutat de Barcelona i part de quatre municipis més , on només podran circular els vehicles que tinguin el distintiu de laDirección General de Trànsit (DGT). L'Ajuntament calcula que, a partir de l'entrada en vigor de les restriccions, deixaran de circular 50.000 cotxes, motos i furgonetes, el 7% del parc circulant.


A mig termini, el 2024, el consistori estima que entre l'activació de la ZBE i les mesures per generar més oferta de transport públic, el creixement de la xarxa de carrils bici o les superilles -on només poden entrar els veïns- hauran tret 125.000 vehicles de la ciutat (el 20%). I que la reducció de la contaminació serà del 15%. "Marcarà un abans i un després", va assegurar ahir l'alcaldessa Ada Colau, el govern ha calculat que a la ciutat es produeixen cada any 354 morts prematures associades a la contaminació.

La Zona de Baixes Emissions va ser delimitada pel consistori i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) en 2017 i durant aquest any només entrarà en vigor en casos d'episodis d'alta contaminació per diòxid de nitrogen, el que encara no ha passat. Però es convertirà en permanent a partir del 2020.

LA ZONA DE BAIXES EMISSIONS

  • Superfície. 95 quilòmetres quadrats que comprenen el perímetre de les rondes: Barcelona i part de Cornellà, l'Hospitalet, Esplugues i Badalona i Santa Coloma.
  • Entrada en funcionament. 1 gener 2020.
  • A quins vehicles afecta. Tots els que no tenen etiqueta de la DGT, que són els més contaminants o antics.
  • A quins vehicles no afecta. Camions pesats, vehicles de serveis mèdics o funeraris, de persones amb mobilitat reduïda, o d'emergències (ambulàncies, bombers i policies).
  • Excepcions. El consistori estudiarà excepcions per entrades puntuals a la ciutat amb vehicles que no tenen etiqueta o implantar el veto progressivament a repartidors o persones que necessiten furgonetes per treballar
  • Control de les restriccions. Es farà amb càmeres que llegiran les matrícules.
  • Sancions. La multa per incomplir el veto serà de 100 euros
  • Ordenança. L'aplicació de la ZBE es recolzarà en una ordenança municipal que haurà de ser aprovada durant el proper mandat.
  • Les restriccions s'aplicaran de dilluns a divendres de les 7.00 hores fins a les 20.00 i afectaran tots els vehicles excepte als camions pesats, vehicles d'emergències, de persones amb mobilitat reduïda i serveis mèdics o funeraris.


Fins al mes de setembre s'obrirà un debat sobre si hi ha excepcions i com s'apliquen: la idea és analitzar quins permisos tenen tres col·lectius molt concrets. Primer, persones amb cotxes que no tenen etiqueta però que necessiten entrar puntualment a la ciutat. Segon, si el veto s'aixeca els divendres a la tarda, tot i que quan hi ha ponts circulen més cotxes que mai. I, tercer, si el veto a la Zona de Baixes Emissions s'aplica de forma progressiva a col·lectius com els repartidors o altres professionals que necessiten furgonetes per treballar però són antigues i no tenen etiqueta.

El control dels cotxes que circulen es farà amb càmeres que llegiran les matrícules -multarán amb 100 euros als cotxes que burlin el vet- i s'aplicarà a través d'una ordenança municipal pendent de debat, redacció i aprovació. El text no es podrà tramitar i votar abans de les eleccions. Però l'actual govern confia que s'aprovarà, per l'ampli consens que hi ha entre tots els partits, sobre la necessitat de reduir la contaminació.

L'equip de Colau alerta que la contaminació és "un problema de salut pública de primer ordre, probablement el primer de la ciutat", en paraules de la comissionada de Salut, Gemma Tarafa. La tinent d'alcalde d'Urbanisme, Ecologia i Mobilitat, Janet Sanz, va recordar que l'horitzó marcat per la Unió Europea és de reducció d'un 30% de la contaminació en 2024 i que altres 300 ciutats europees han vetat la circulació als cotxes més contaminants .

Fins a la data, experts i entitats ecologistes han estat molt crítics amb les polítiques de lluita contra la contaminació de Colau. Lamenten que en l'últim episodi de contaminació, provocat per pols en suspensió, no es restringís el trànsit, qüestionen que les etiquetes de la DGT mesurin les emissions reals dels vehicles i exigeixen la posada en marxa d'un peatge urbà per reduir el trànsit.


EL PAIS
Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Cercador ràpid

Localitza el curs que millor s'adapti a les teves necessitats filtrant per centre, tipus de curs o data d'inici.
Per centre:Llistar els centres que imparteixen cursos de punts
Per tipus de curs:
Per data de curs:

La UTE FAC-CNAE està formada per la Federació d'Autoescoles de Catalunya juntament amb la Confederació Nacional d'Autoescoles.
UTE FAC-CNAE
C/ Mineria, 62-64, baixos
08038 Barcelona
Tel. 900 10 20 88
permisperpunts@recuperapunts.cat