Conducció gelada: riscos i remeis
dimarts, 24 / gener / 2023
Comparteix a la teva xarxa social preferida: Conduir amb gel és una situació perillosa que fa que tinguem més possibilitats de perdre el control del vehicle, i que a Catalunya pot passar sobretot entre els mesos de novembre i març a les zones més interiors i de muntanya. Les plaques de gel no només es formen allà on ha nevat. La caiguda de temperatures, sobretot a la nit i matinada; el fred després de ploure, la humitat permanent o la boira gebradora són fenòmens que hi estan relacionats i que fan que el gel faci acte de presència a les carreteres.
Al llarg del 2022 hi va haver a la xarxa viària catalana 107 accidents en asfalt gelat, nevat o relliscós, i al 2021 161. Si fem una mirada enrere, des del 2010 s’han registrat en aquestes condicions de glaç a la calçada o terra lliscant al volant de 2.000 accidents, dels quals 9 han estat mortals.
Tot i que, a vegades, és un element inesperat i que ens pot agafar desprevinguts, l’agent de trànsit Joan López, coordinador d’Educació per a la Mobilitat Segura de la Regió Policial Central dels Mossos d’Esquadra, ens dona alguns trucs per saber com prevenir i afrontar el gel a l’asfalt.
1) PREVENCIÓ
La gran majoria de vehicles d’avui en dia, quan la temperatura exterior és inferior a 4 graus, avisen de la possible existència de gel a la carretera, cosa que hem de tenir en compte per prendre mesures preventives.
El fet de veure l’asfalt blanc o brillant també ens pot indicar que hi ha gel, però sovint el que veiem a la carretera són els productes salins que, davant d’episodis de baixes temperatures, es fan servir per evitar que es formin les plaques de gel.
2) UBICACIÓ
Tot i que les plaques de gel poden passar totalment desapercebudes a la vista, hi ha uns llocs i unes condicions que les fan més probables i previsibles. El gel a les carreteres pot formar-se en qualsevol lloc humit i perdurar durant el dia allà on no toqui el sol.
A més, també és probable trobar-ne a les entrades i sortides dels túnels, als ponts i zones properes als rius.
3) CONSELLS
L’agent López remarca també que “si et desplaces per zones de muntanya o de baixes temperatures constants, és molt recomanable portar pneumàtics d’hivern, o bé els nous quatre estacions, ja que s’evitaran possibles ensurts i situacions desagradables”. Convé destacar que les característiques dels pneumàtics d’hivern els fan útils no només sobre neu, sinó en una gran diversitat de sòls, on tenen una millor adherència i resposta de frenada a baixa temperatura.
Gel al parabrisa
Amb el Joan López també hem repassat els remeis per evitar el gel al vehicle. Quan les temperatures són baixes i tenim el cotxe estacionat al carrer, és probable que al matí tinguem el parabrisa glaçat. La millor manera d’evitar-ho és ser previsors i, si no podem posar el vehicle sota cobert, es pot tapar el vidre amb un plàstic, manta o cartró.
Si no hem tingut aquesta previsió i el vidre està cobert de gel, el millor és fer servir algun producte anticongelant específic. Si no en tenim, s’hauria d’utilitzar un producte que tingui una alta graduació d’alcohol i que no porti greixos perquè enllardaria el vidre. Per ajudar a treure el gel també es pot utilitzar una rascleta de plàstic.
Un altre recurs és posar en marxa la calefacció amb el ventilador al màxim quan engeguem el motor del vehicle, ja que l’escalfor serà progressiva i no hi haurà canvis sobtats de temperatura. Abans d’iniciar la marxa, cal treure el gel de tots els vidres, també dels laterals i els retrovisors.
Sobretot, tingues en compte el que no podem fer:
- Provocar contrastos de temperatura molt sobtats, com per exemple aplicar-hi aigua calenta o enfocar aire de temperatura elevada contra el parabrisa: el vidre es pot esquerdar o, fins i tot, trencar.
- Activar els eixugaparabrises, perquè és molt probable que estiguin enganxats al gel i s’espatllin.
- Tirar-hi sal: tot i que és un producte que evita la congelació, no descongela. Es podria ratllar el vidre innecessàriament.
Comparteix a la teva xarxa social preferida: